Delårsrapport  januari-juni 2017

Fortsatt hög försäljningstillväxt och ökad lönsamhet

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 196,3 MSEK (162,9), vilket är en ökning med 20,5 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Till jämförbara valutakurser ökade omsättningen med 15,9 procent.
  • Rörelseresultatet ökade med 54 procent till 37,2 MSEK (24,2).
  • Resultat efter skatt ökade med 52 procent till 37,7 MSEK (24,7).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,58 SEK (0,38).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 43,1 MSEK (29,1).
  • Utdelning till aktieägarna har lämnats med 80,9 MSEK (80,9).
  • Nettokassan per den 30 juni uppgick till 101,6 MSEK (99,6) jämfört med 152,1 MSEK per den 31 mars och 128,6 MSEK vid ingången av året.
  • Biotage hade vid rapportperiodens utgång inget innehav av egna aktier. Inga aktier har förvärvats inom ramen för det återköpsprogram som beslutades vid årsstämman 2017.

Sex månader januari –juni

• Nettoomsättningen uppgick till 381,5 MSEK (321,7), vilket är en ökning med 18,6 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Till jämförbara valutakurser ökade nettoomsättningen med 14,0 procent.
  • Rörelseresultatet ökade med 51 procent till 72,1 MSEK (47,8).
  • Resultat efter skatt ökade med 53 procent till 73,0 MSEK (47,6).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,13 SEK (0,74).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 72,2 MSEK (65,9).

Kommentar av VD Torben Jörgensen

Försäljningsframgångarna för Biotage fortsätter med ännu ett rekordkvartal. Till jämförbara valutakurser ökar omsättningen för kvartalet och halvåret med 15,9 respektive 14,0 procent, vilket är betydligt högre än genomsnittet för våra marknader. Bruttomarginalen för såväl kvartalet som halvåret överstiger vårt strategiska mål om 60 procent. En högre försäljning i förhållande till den fasta kostnadsmassan bidrar väsentligt till den förbättrade marginalen. Rörelse­marginalen (EBIT) är 18,9 procent för både kvartalet och halvåret och 13,9 procent i genomsnitt för de senaste tre åren.

Alla våra produktområden växer. Särskilt stark försäljning ser vi detta kvartal inom produktområdena peptidsyntes, evaporeringssystem och industriella produkter. Kombinationen av bra systemlösningar och media för flash-rening gör Biotage till en attraktiv partner inom peptidområdet. För industriella produkter ökar både system- och förbruknings­varuförsäljning och vi noterar att våra produkter används i flera nya projekt hos kunder inom läkemedelsindustrin. Även systemförsäljning inom organisk syntes utvecklas väl.

Samtliga geografier visar tvåsiffrig tillväxt för både kvartalet och halvårsperioden. Asien är det område där vi ser den starkaste tillväxten. Framförallt Sydkorea går starkt, men även Japan gör ett bra kvartal. Försäljningsframgångarna gynnas av den ökade direktförsäljningen. De senaste satsningarna i Sydkorea och Kina är goda exempel på detta. Direktförsäljningen utökas närmast med Italien där vi från juli säljer hela vårt produktutbud genom egen organisation. Vår utvärdering av säljstrategi i Indien börjar nu bli klar och vi beräknar att vara operativa genom eget bolag i Indien under 2018. Vi följer upplägget i Sydkorea och Kina med en blandning av direktförsäljning och lokala distributörer.

Den ökande försäljningen ställer högre krav på och möjliggör en effektivare produktion. Stora effektivitetsförbättringar har genomförts vid anläggningen i Cardiff, Wales, genom bland annat utökad automatisering. De ökade produktionsvolymerna motiverar investeringar i produktionen och under senare delen av 2017 utökas produktionsytan i Cardiff. Tillgången till de nya lokalerna möjliggör ytterligare automatiseringar av produktionen.

Den starka försäljningstillväxten i Kina är främst hänförlig till system. För att bättre kunna möta priskonkurrensen avseende förbrukningsvaror har vi nu lanserat en lokalt anpassad linje med förbrukningsvaror för flash-rening. Om den lokalt producerade råvaran kan hålla en jämn – om än inte hög – kvalitet, finns möjlighet att lansera dessa förbrukningsvaror även på andra marknader.

I slutet av kvartalet genomfördes två nya systemlanseringar, Biotage Isolera™ Dalton 2000 och en ny generation av evaporeringssystemet TurboVap®. Biotage Isolera™ Dalton 2000 är ett nytt massdetektionssystem för flash-rening som öppnar upp för en bredare funktionalitet med ett detektionsområde upp till molekylvikter på 2000 m/z (mass-to-charge ratio). Det nya systemet är integrerat med Biotages flash system Isolera™ och mjukvarufunktionaliteten Isolera™ Spektra genom Isolera™ Dalton Nanolink. Det nya TurboVap® systemet bygger på det genom åren framgångsrika tidigare systemet men har utökade funktioner och en förhöjd användarvänlighet. Vi ser mycket fram emot att se resultatet från dessa lanseringar.

Kommande rapporttillfällen
Delårsrapport för det tredje kvartalet 2017 publiceras den 2 november 2017.
Bokslutskommuniké för 2017 publiceras den 8 februari 2018.

Denna rapport har inte granskats av företagets revisor.

För vidare information:
Torben Jörgensen, VD och Koncernchef, tel: 0707 49 05 84
Erika Söderberg Johnson, Finansdirektör, tel: 0707 20 48 20

Denna information är sådan information som Biotage AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juli 2017 kl. 11.00 CET.

Biotage erbjuder effektiva separationsteknologier från analys till industriell skala samt högkvalitativa lösningar för analytisk kemi i allt från forskning till kommersiella analyslaboratorier. Biotages produkter används av bland annat myndigheter, akademiska institutioner, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, Storbritannien, Kina, Japan och Sydkorea. Biotage har cirka 330 anställda och omsatte 668 MSEK under 2016. Biotage är noterat på Nasdaq Stockholm. Hemsida: www.biotage.com