Birka Cruises lanserar upptäcktsresor

Måndag den 18 april lanserar rederiet Birka Cruises två nya reklamfilmer. Det är startskottet för ett helt nytt kommunikationskoncept, Upptäcktsresa.

– Nu tar vi ett samlat grepp kring all vår kommunikation för att förtydliga vår position som möjliggörare av upplevelser. Startskottet går måndag 18 april med två nya filmer som visas i TV4, TV4 Play, TV3 och i sociala medier, säger Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.

– Vi konkurrerar om gästernas tid och med alla typer av tillgängliga upplevelser, inte enbart kryssningar på Östersjön. Mötet mellan människor och tid tillsammans blir allt värdefullare och det är det vi erbjuder.

– Med det nya reklamkonceptet vill vi skapa nyfikenhet och med glimten i ögat uppmärksamma Birkas erbjudande. En kryssning på Östersjön kan tyckas så långt ifrån en upptäcktsresa man kan komma, men vi anser att det är tvärtom. Människan har upptäckt det mesta men samtidigt glömt att det viktigaste ofta finns i vår närhet. Att få tid att umgås och se nya sidor hos sina barn, vänner, sin partner eller träffa helt nya människor. Vi vill kommunicera att Birka Cruises är det perfekta stället för de viktigaste upptäckterna i livet, säger Arvid Svanvik, CD på Scholz & Friends.

Kommunikationskonceptet implementeras stegvis under året. De två första filmerna – ”Kyssen” och ”Skrattet” – börjar visas den 18 april och är inspelade i den nya vinterträdgården ombord på rederiets fartyg.

Reklambyrå: Scholz & Friends
Arvid Svanvik - Creative Director
Stefan Nüth – Art Director
Johan Welander - Projektledare
Tina Andrén - Produktionsledare
Fabian af Ekenstam - Copywriter

Produktionsbolag: B-Reel
Jacob Eklund – Producent
Johan Perjus – Regissör/foto
Lia Eliasson – Exekutiv producent

Digital byrå: Delorian

Mediabyrå: Scream

Filmer

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, tel:
Arvid Svanvik, CD Scholz & Friends, tel: 070-288 07 68

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Att få tid att umgås och upptäcka nya sidor hos sina barn, vänner, sin partner eller träffa helt nya människor. Vi vill kommunicera att Birka Cruises är det perfekta stället för de viktigaste upptäckterna i livet.
Arvid Svanvik, CD på Scholz & Friends.