Birka styr mot ny destination - oupptäckta östersjöpärlan Ösel!

Birka Cruises släpper nu vår- och sommarprogrammet för långkryssningarna 2014. Upptäck Östersjöns skärgård på nytt.
Ny destination för nästa år blir den outforskade ön Ösel. M/S Birka blir det enda kryssningsfartyget från Sverige som anlöper
till Ösel under 2014. Och den danska storsuccén från ifjol - Köpenhamn - kommer tillbaka med extra avgångar.

M/S Birkas dagliga 22-timmarskryssningar mellan Stockholm och Mariehamn utökas vår- och sommartid med spännande kombinationer under långkryssningar på upp till fyra dagar. Varje år presenteras nya kryssningar och i år är den stora nyheten Ösel i Östersjöns skärgård som man besöker under en tredagarskryssning tillsammans med charmiga Visby. Ön är en okänd pärla och påminner mycket om Visby med sin mytomspunna natur, vackra arkitektur och kullerstensgator.

Köpenhamn är tillbaka i programmet 2014 - och med extra avgångar till mångas glädje.

Det fullständiga weekendprogrammet innehåller följande rutter:

• 3-dygn till nyheten Ösel och Visby.
  • 4-dygn till Köpenhamn, Bornholm och Gotland – extra avgångar!
  • 1-dygn fyrkryssning med farledsexperten Göran P Sjödin.
  • 3-dygn midsommarkryssning till Bornholm och Gotland.
  • 2-dygn kryssning till Gotland.

Vid avstigning på de olika destinationerna arrangeras turer och utflykter för att få en så unik upplevelse som möjligt.

Bilaga: fullständigt kryssningsprogram 2014 inklusive datum.

För mer information, vänligen se www.birka.se eller kontakta:

Sandra Miller Kinge, Marknads- och Kommunikationschef
Frida Kjellman, Kommunikatör
Tel:
08-694 72 30 E-post: press@birka.se

Fyrkryssning – 1 dygn
Avresa: 8/6, med guidning av fyrar och skärgårdsöar av farledsexperten Göran P. Sjödin

Midsommarkryssning – 3 dygn
Bornholm & Gotland
Avresa: 19/6

Nyhet! Ösel & Gotland – 3 dygn
Avresa: 18/7 samt 1/8

Extra avgång! Köpenhamn – 4 dygn
Bornholm & Gotland
Avresa: 3/7, 10/7, 24/7 samt 7/8

Gotland – 2 dygn
Avresa: 15/8

Sandra Miller Kinge, Marknads- och Kommunikationschef
Frida Kjellman, Kommunikatör
Tel: 08-694 72 30 E-post: press@birka.se

Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet gör dygnskryssningar med fartyget Birka på turen Stockholm-Mariehamn-Stockholm alla dagar i veckan. Sommartid går även långkryssningar till olika destinationer runt Östersjön. Under sommaren 2014 anlöper fartyget Visby, Bornholm, Köpenhamn och nyheten Ösel. Mer information finns på www.birka.se

− Det känns verkligen roligt att kunna erbjuda närliggande Ösel med sitt milda kustklimat i vårt sommarprogram. En naturvacker ö med mycket personlighet och spännande historia, säger Satu Andersson, VD för Birka Cruises.
Satu Andersson, VD
− I fjol var Köpenhamn så populärt att resorna sålde slut snabbare än väntat. Många som hade planerat att resa dit blev förvånade att det inte fanns platser kvar när de försökte boka. Därför erbjuder vi nu fler resor med samma fantastiska upplevelse där Gotland och Bornholm fortsatt är delmål på resan, säger Satu Andersson.
Satu Andersson, VD