Generation 60+ kryssvanor: Rolling Stones-generationen kryssar med tema

Att göra saker tillsammans och umgås med likasinnade blir allt populärare bland en av resebranschens största kundgrupper, 60 plussarna. För att möta intresset har Birka Cruises utökat antalet temakryssningar med 80 procent jämfört med förra året.

Tid är den nya valutan och det handlar om att få ut så mycket som möjligt av sin tid, också hos nyblivna pensionärer.

– Dagens pensionärer har fulltecknade agendor och lever ett aktivt liv. Vi konkurrerar framför allt om deras tid, säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.

60-plussarna är engagerade, resvana och har många intressen. Medan stressade barnfamiljer längtar efter avkoppling fyller de tiden med sådant som berikar tillvaron.

Det märks hos Birka Cruises där efterfrågan på temakryssningar ökar i åldersgruppen. För att möta det har rederiet utökat med cirka 80 procent.

– De vill upptäcka nya saker, träffa nya människor och många är intresserade av att lära sig mer. De omger sig gärna med andra de kan identifiera sig med. Det betyder att de sluter upp kring intresseområden, allt från mat, dryck och körsång till litteratur, konst och musik, säger Marcus Hammarström.

Ett exempel är rederiets samarbete med Madelein Månsson, alias DJ Gloria, eldsjälen som lever som hon lär. Vid 64 års ålder utbildade hon sig till DJ och startade det första discot för 50-plussare. Madelein DJ:ar på Birka en gång i månaden sedan ett drygt år tillbaka. Nu utökar rederiet samarbetet med två Våga Nytt-kryssningar, där Madelein bland annat föreläser om att det aldrig är för sent att lära nytt.

Exempel på temakryssningar

• Våga Nytt-kryssning. I kryssningen ingår föreläsning ”Våga nytt efter 60” av Madelein Månsson, Qi-gong samt Raw foodprovning, 18/9 och 6/11
  • Soul Train Cruise: Numera legendariska Soul Train går till sjöss tre-fyra gånger/år, alltid fullt med vuxna som älskar att dansa
  • Kör-kryssningar: Bland annat Kör-för-alla-kryssning med Caroline af Ugglas
  • Fyrkryssing – en gammal goding är den årliga guidade fyrkryssningen som alltid är fullbokad: 53 fyrar på 22 timmar
  • Romkryssning Minimässa med rom-, choklad- och cigarrexperter, föreläsningar, Master Classes/romprovningar med några av världens främsta kännare med mera
  • Långkryssningar: Två– till fyradygnskryssningar sommartid till olika resmål kring Östersjön, bl a Köpenhamn, Tysklands riviera, Gotland och årets nyhet Höga Kusten
  • Cykelkryssning i samarbete med rundresearrangören TEMA till Köpenhamn, Gotland och Bornholm. TEMA har lagt upp cykelrutterna och deras guider finns med under hela resan

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, tel: 08-702 72 08
Marie Malmros, kommunikatör, Birka Cruises, tel: 076-111 26 15

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Dagens pensionärer omger sig gärna med andra de kan identifiera sig med. Det betyder att de sluter upp kring intresseområden.
Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises