Nytt rekord för Birka Cruises långkryssningar

Trycket på Birka Cruises långkryssningar har i sommar varit rekordhögt. Den nya destinationen Ösel drog många nyfikna resenärer och kryssningarna blev snabbt fullbokade. Även fjolårets nyhet Köpenhamn behöll sin popularitet denna sommar. Rederiet ökade både omsättning och antalet långkryssningsresenärer.

Kryssningsresenärerna ombord på M/S Birka har under sommaren, i högre utsträckning än tidigare, unnat sig premiumhytter, spännande utflykter och shopping ombord. Antalet resenärer på långkryssningarna ökade med 7,6 % medan omsättning steg med hela 18 %.

− Vi har kunnat se ett ökat tryck på våra långkryssningar både före och under sommaren, något som nu visar sig positivt i våra siffror. Fler och fler har fått upp ögonen för att vi är ett riktigt kryssningsrederi som erbjuder längre kryssningar till intressanta resmål. Möjligheten med att resa bekvämt, njuta av ombordupplevelsen och kunna upptäcka flera platser under samma resa, har lockat ombord många nya resenärer.

− I sommar har också fler barnfamiljer valt att kryssa. Vi har satsat mycket på att utveckla våra familjeaktiviteter och även lanserat vår egen maskot - ”Bianka” som genast har blivit omtyckt av våra yngre gäster. Antalet webbokningar slog under sommaren nytt rekord och vi ser att trenden med att boka sin kryssning via mobiler och tablets fortsätter, säger Marcus Hammarström, Marknadschef för Birka Cruises.

Kontaktinformation:

Marcus Hammarström, Marknadschef
Tel: 08-694 72 30, E-post: press@birka.se

Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet gör dygnskryssningar med fartyget M/S Birka på turen Stockholm-Mariehamn-Stockholm alla dagar i veckan. Sommartid går även långkryssningar till olika destinationer runt Östersjön. Under sommaren 2014 anlöper fartyget Visby, Bornholm, Köpenhamn och nyheten Ösel. Mer information finns på www.birka.se.

Marcus Hammarström, Marknadschef