Rekordsommar 2016: Utveckling och unika nyheter ger bästa sommarresultatet någonsin

Nyheter som Höga Kusten, nya restaurangsatsningar och flera investeringar har lett till att Birka Cruises presenterar sin lönsammaste sommar någonsin. Det ekonomiska resultatet ökade med 57 procent jämfört med föregående år.

– Siffrorna talar för sig själv och visar att vi utvecklas i en riktning som tilltalar resenärerna. Dessutom på en marknad med hård konkurrens och tuffa marginaler, säger Satu Andersson VD Birka Cruises.

Rederiets målgrupp har breddats och i linje med produktutvecklingen spenderar resenärerna allt mer ombord:
Premiumhytterna tar slut allra först, taxfreeförsäljningen ökar samtidigt som fler restauranger och nya barer starkt bidrar till både ökad omsättning och bättre lönsamhet. Jämfört med förra sommaren ökade våra biljettintäkter med 15 procent och i spa-avdelningen ser vi en omsättningsökning på drygt 20 procent, säger Satu Andersson.

Birka Cruises är ensamma om att arrangera långkryssningar, två-fyra dygn till olika resmål kring Östersjön. Satsningen på nyheten Höga Kusten med Luleå slog alla rekord och alla tre kryssningar sålde snabbt slut:

– Långkryssningarna inför sommaren bokade tidigare än någonsin och förfrågningar för Höga Kusten till sommaren 2017 har redan trillat in. Samtidigt ger både långkryssningar och specialkryssningar nya resenärer som också upptäcker våra 22-timmars skärgårdskryssningar, säger Satu Andersson.

Förutom rekordresultat uppnåddes all-time-high i antalet webbokningar och besök på birka.se. I juli gick 68 procent av all försäljning via webben.

Satu Andersson, VD Birka Cruises, tel: 08-702 72 22.
Marie Malmros, kommunikatör, tel: 076-111 26 15.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Siffrorna talar för sig själv och visar att vi utvecklas i en riktning som tilltalar resenärerna. Dessutom på en marknad med hård konkurrens och tuffa marginaler.
Satu Andersson VD Birka Cruises