Resenyhet sommaren 2017: Kryssning till Lübeck med Hamburg

Världsarv, marsipan och storstadspuls. Birka Cruises lanserar som enda rederi kryssningar direkt från Stockholm till Hansastaden Lübeck med Hamburg. Sveriges enda renodlade kryssningsrederi fortsätter dessutom succén med kryssningar till Höga Kusten och Luleå

Birka Cruises är enda svenska rederi som arrangerar riktiga kryssningar på två-fyra dygn från Stockholm till olika resmål kring Östersjön.

2017 finns fem världsarv med i programmet. Bland annat sommarens nyhet Hansastaden Lübeck som bjuder på spännande historia, arkitektur, Nobelprisvinnare och en gammal stadskärna med 80 små gömda gränder och gårdar. Och fika i världsklass på Café Niederegger, kända för sin marsipan. De som föredrar storstadspuls kan följa med till Hamburg på guidade utflykter eller på egen hand med Birkas bussar.

Rederiet fortsätter satsningen på 2016 års nyhet och raket, Höga Kusten med Härnösand och Luleå, med tre kryssningar.
– De blev en otrolig succé och vi har redan mängder av förfrågningar inför nästa sommar. En unik kryssning där vi som första och enda rederi världen går inomskärs längs Höga Kustens vackra skärgård, säger Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.

Intresset för kryssningar som semesterform växer bland svenska resenärer:
– En orsak är att resenärerna får mycket upplevelser för pengarna. Tid är den nya valutan och då är det lyxigt att under några dagar uppleva flera olika resmål samtidigt som du kopplar av, säger Marcus Hammarström.
– Att åka direkt från centrala Stockholm och slippa flyga runt halva jordklotet för att kryssa är en stor fördel. Intresset för närproducerade resor ökar – det exotiska finns närmare än vi tror.

På långkryssningarna tillbringas en dag i varje hamn, antingen på egen hand eller på guidade utflykter. Kryssningarna är bokningsbara från mitten av december men redan nu kan de som vill anmäla sitt intresse: https://www.birka.se/kryssningar/langkryssningar

LÅNGKRYSSNINGAR SOMMAREN 2017

Länk till högupplösta bilder: https://birka.repro8.se/fotoweb/albums/WCr91JAtuxd2wa1pEIL3IVfThs5CykDSmzYzEw/
Film från Höga Kustenkryssning 2016: https://birka.repro8.se/fotoweb/albums/WCwPtZAtuxd2wa11vW4R83Hd40J1yDj2r3D3mA/

• Nyhet! Lübeck med Hamburg samt Gotland och Bornholm, 4 dygn: 4-8/6 och 14-18/8
    Historiens vingslag känns i trivsamma Lübeck, drottningen av Hansan, med sina fem gotiska kyrkor, sju kyrkspiror och det berömad landmärket Holstentor. Här kan besökaren strosa bland restauranger, caféer och butiker och gömda gränder. De som vill uppleva ännu kan välja bland åtta guidade utflykter i och kring Lübeck.
    Lübeck och badorten Travemünde hör ihop som båtar och vatten och det är också här Birkas fartyg lägger till, mitt på strandpromenaden.
    Dessutom anordnar Birka både guidade utflykter och busstransport till Hamburg, cirka 1 timme och 15 minuter med buss från Lübeck.
    Under kryssningen besöks också Gotland och Bornholm.
    Pris från 4 225:- per person inkl halvpension.

• Höga Kusten med strandhugg i Härnösand och Luleå, 3 dygn: 12-15/6, 22-25/6, 27-30/6. Pris från 3 150:- per person inkl halvpension.

• Tysklands Riviera med Warnemünde samt Gotland och Bornholm, 4 dygn: 6-10/7. Pris från 4 225:- per person inkl halvpension.

• Weekend i Visby, 2 dygn: 21-23/7. Pris från 2 100:- per person inkl halvpension.

• Underbara Köpenhamn med Gotland och Bornholm, 4 dygn: 30/7-3/8. Pris från 4 200:- per person inkl halvpension.

Frånpriserna inkluderar del i tvåbädds Cabin Ekonomi, halvpension (frukost och trerättersmiddagar), underhållning och aktiviteter ombord.

UNESCOs Världsarv hos Birka

• Lübecks gamla stad, kulturarv
  • Höga Kusten, naturarv
  • Gammelstads Kyrkstad i Luleå (utflykt), kulturarv
  • Wismars gamla stad (utflykt), kulturarv
  • Visby, kulturarv

Marcus Hammarström, marknadschef, tel: 08-702 72 08.
Marie Malmros, kommunikatör, Birka Cruises, tel: 076-111 26 15.

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.