Trendbrott: 183 procent upp för långkryssningar från Sverige

Totalt är redan sex av tio långkryssning sålda inför sommaren hos Birka Cruises. En ökning med 183 procent jämfört med samma tid förra året. Sommarens raket är världsnyheten Höga Kusten med Härnösand och Luleå.

Sveriges enda renodlade kryssningsrederi Birka Cruises har slagit rekord i antalet bokade långkryssningar.

– I år ser vi ett tydligt trendbrott. Aldrig förr har lika många säkrat sommarkryssningen så tidigt, säger Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.
– Tid är den nya valutan. Många upplevelser på kort tid och att samtidigt resa bekvämt är ett par av orsakerna.

Birka Cruises är första rederiet någonsin som erbjuder kryssningar till världsarvet Höga Kustens skärgård. 70 procent av resorna sålde slut på två dygn. För att möta det rekordstora intresset utökade rederiet med ytterligare en avgång, till totalt tre. Endast ströplatser finns kvar.

– Det exotiska finns närmare än vi tror och intresset för närproducerade resor ökar. När Thailand och Kanarieöarna börjar kännas som mammas gata så lockar kanske de vita fläckarna på Sverigekartan ännu mer, säger Marcus Hammarström.
– Vi har också i utflyktsprogrammet lagt stor vikt vid regionala smakupplevelser. Hela 25 procent av utflykterna är bokade, ett halvår innan avresa.

Birka Cruises med fartyget M/S Birka är ensamma om att arrangera långkryssningar från Stockholm till olika resmål i Östersjön: Köpenhamn, Gotland, Tysklands riviera, Bornholm och Höga Kusten. På kryssningarna tillbringas en dag i varje hamn, antingen på egen hand eller på guidade utflykter.

Sommarens fyra-i-topp (antalet bokningar)
1. Höga Kusten med midnattssolens land med strandhugg i Härnösand och Luleå, 3 dygn
2. Tysklands riviera: Warnemünde med Gotland och Bornholm, 4 dygn
3. Köpenhamn med Gotland och Bornholm, 4 dygn
4. Gotländsk smakresa och Sensommar i Visby (två olika), 2 dygn

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, 076-114 60 40
Marie Malmros, kommunikatör Birka Cruises, 076-111 26 15

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Marcus Hammarström marknadschef på Birka Cruises.