Världspremiär för alla snälla barn (och vuxna): Världens första kryssning till tomten på julafton

Birka Cruises är först ut med kryssning till tomten i Lappland. Julen 2017 lanserar Sveriges enda renodlade kryssningsrederi en unik fyradygnskryssning med utflykt till norra polcirkeln.

– Nu gör vi det möjligt att kryssa till tomten, det har ingen annan gjort tidigare. Renar, midvinter, norra polcirkeln, enda officiella tomten i världen och kanske norrsken – det exotiska finns närmare än vi tror. Detta är en resa för den som har sett och gjort allt, som en polarexpedition fast med betydligt bekvämare inramning.
Det säger Marcus Hammarström, marknadschef hos Birka Cruises.

Den 22 december avgår Santa Cruise med totalt 1 800 platser. Under kryssningen erbjuds hela julen paketerad och klar med julens alla aktiviteter, smaker och musik. Allt toppat med pool, spa och utflykter i finska Lappland. Under kryssningen tillbringas en dag vid norra polcirkeln med möjlighet att besöka världens enda officiella tomte i Rovaniemi på självaste julafton.

– Ett annorlunda sätt att fira jul och en unik upplevelse för alla åldrar. Perfekt för de som vill samla hela familjen och umgås utan måsten och stök. Eller de som hellre vill ha en minisemester och julstämning utan tjocka släkten, säger Marcus Hammarström.

Santa Cruise går att boka från slutet av juni men redan nu kan man förhandsanmäla sitt intresse: https://www.birka.se/kryssningar/santa-cruise

BILDER:

FAKTA NYHET SANTA CRUISE
Avresa:
Reslängd: Fyra dygn

Prisexempel 4 825:- per vuxen inkl helpension och heldagsutflykt till SantaPark. Barnrabatt 0-5 år 2 730:-, 6-11 år 1 290:-.
I priset ingår del i tvåbäddshytt Cabin Ekonomi, helpension (frukost, lunch och trerättersmiddagar/julbord), heldagsutflykt till SantaPark, underhållning och alla aktiviteter ombord.

Avresa från centrala Stockholm kl 18.00. Fartyget lägger till i Kemi i finska Lappland på morgonen den 24/12 och kommer tillbaka till Stockholm den 26/12 kl 15.45.

På julafton arrangeras en heldagsutflykt till SantaPark i Rovaniemi, vid norra polcirkeln. I utflykten ingår alla aktiviteter och lunch. Ytterligare ett par utflykter kommer att erbjudas.

Birka Cruises med fartyget M/S Birka är ensamma om att arrangera kryssningar från Stockholm till olika resmål kring Östersjön.

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, tel: 08-694 72 30.
Marie Malmros, kommunikatör, Birka Cruises, tel: 076-111 26 15.

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till utvalda destinationer runt Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Fartyget har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Marcus Hammarström, marknadschef hos Birka Cruises.