Vasa populärast: 90 procent av sommarkryssning såld

Nästa sommars långkryssningar hos Birka Cruises släpptes till försäljning för en vecka sedan. Nyheten Vasa i kombination med Höga Kusten är populärast med en nästan fullbokad kryssning.

Nästa sommar bjuder Birka Cruises på en världspremiär med tre-dygnskryssningen till Vasa och Höga Kusten. Efter en vecka är 90 procent av alla platser på kryssningen bokade och endast ströplatser finns kvar.

– Sommarens raket är Vasa i kombination med Höga Kusten. Det är tydligt att det finns ett stort intresse för närproducerade resor, säger Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.

Också utflykterna lockar. Till sommaren presenteras hela 13 utflykter i och kring Vasa. Allt från sauna-upplevelser, Replotbron och kulturrunda till Kyrö gin, Närpes, Oravais och Kvarkens världsarv.

– Närmare 40 procent av våra gäster vill uppleva mer och åker på någon av våra utflykter. Övriga upptäcker resmålet på egen hand. Vi är väldigt tacksamma för all hjälp vi har fått från bland andra Visit Vasa för att kunna erbjuda ett så brett utflyktsprogram, säger Marcus Hammarström.

Topp-5 utflykter Vasa (beläggningsgrad)
1. Stadsrundtur och Replotbron
2. Replotbron och gamla Vasa
3. Levande skärgårdsbyar med buss
4. Kryssning i Vasa inre skärgård
5. Kvarkens världsarv med buss

Bilder: https://birka.repro8.se/fotoweb/albums/Wjjx2JderqSb_MpKlI3bV6g3PvTHLk6h6R2s1w/

Birka Cruises långryssningar
Birka Cruises är ensamma om att arrangera kryssningar på två-fem dygn direkt från Stockholm till olika resmål kring Östersjön. Sommaren 2018 går långkryssningarna till Vasa, Höga Kusten, Luleå, Rügen, Lübeck, Köpenhamn, Gotland och Bornholm.

Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises, +46 76-114 60 40
Marie Malmros, kommunikatör Birka Cruises, +46 76-111 26 15

-------------

Birka Cruises erbjuder skärgårdsinspirerade kryssningsupplevelser sedan 1971. Rederiet kryssar alla dagar i veckan från Stockholm med kryssningsfartyget M/S Birka. Sommartid görs dessutom långkryssningar till resmål kring Östersjön. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO14001. M/S Birka är ett av världens mest miljöanpassade kryssningsfartyg. Det har ett slutet avloppssystem och allt avloppsvatten pumpas iland till reningsverk – inget släpps ut i Östersjön. Birka Cruises ingår i Eckerökoncernen med 1 350 anställda och en årsomsättning på 240 miljoner euro.

Sommarens raket är Vasa i kombination med Höga Kusten. Det är tydligt att det finns ett stort intresse för närproducerade resor.
Marcus Hammarström, marknadschef Birka Cruises.