Smarta hus-lösningar från Birka BPA Informationssystem vinner pris

Smarta hus-lösningar från Birka BPA Informationssystem vinner pris BBI, Birka BPA Informationssystem AB, är en av två vinnare i den första tävlingen för smart IT-användning i fastigheter. Det är bolagets lösning för Hammarby Sjöstad, Stockholms nya stadsdel med miljöanpassat boende för 15 000 personer, som belönats. Arrangör för tävlingen är lokala investeringsprogrammets, LIP-kansliets, beställargrupp och tävlingen leds från Stockholms stadshus. Prisutdelning och pressträff kommer att ske torsdagen 27/1 kl. 12 i Luma- huset (Lumavägen 6), Hammarby Sjöstad Ett 20-tal företag har deltagit i tävlingen, och de fem bästa förslagen har testats av f.d. Statens Provningsanstalt, numera Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. BBI, som ägs av Birka Energi och BPA, är en av de två vinnarna. Med BBIs smarta hus-lösning kan man mäta och styra användningen av värme, ventilation, el, vatten och gas i hemmet. Man kan styra lås, larm och apparater, samt skicka meddelanden till dator eller TV-skärm. Den som tycker att det är krångligt att använda Internet kan istället använda tjänsten via en särskild display eller TV:n. - LIPs domare har inte bara bedömt den tekniska lösningen, förklarar Birka Energis projektledare Jonas Amandusson, utan även organisationen i företaget, servicekompetens och dokumentationskvalitet. Men vårt system har utvecklats sedan tävlingen startade, den nuvarande lösningen är därför bättre än den vi tävlade med. Birka BPA Informationssystem AB, BBI är en komplett funktionsleverantör med fokus på utveckling och leverans av totala systemlösningar för fastigheter. BBI är samägt av Birka Energi AB och BPA AB. Birka Energi är ett av Nordens största energiföretag med ca 840 000 kunder, en försäljning på 27 TWh, en värmeförsäljning på 8 TWh och en omsättning på ca 13 miljarder kronor. BPA är Skandinaviens ledande installationsföretag, med verksamhet inom el, VS, Tele/Data och ventilation på mer än 120 orter. 1999 uppgick nettoomsättningen till cirka 7 miljarder kronor och antalet anställda till närmare 7000. För mer information kontakta: Jonas Amandusson, affärsutveckling Birka Marknad AB, tel: 08-671 72 06, mobil: 070-771 72 06, email: jonas.amandusson@birkaenergi.se Malte Niclasson, affärsutveckling, BPA AB, tel: 08-799 85 18, mobil: 0705-94 84 14, e-mail: malte.niclasson@bpa.se Kurt-Ingvar Engde, vd BBI AB, tel: 08-564 726 01, mobil: 010-672 82 67 e-mail: engde@algonet.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00150/bit0002.pdf