Södermalm får nytt el- och optofibernät

Södermalm får nytt el- och optofibernät Birka Service påbörjar vecka 41 ett omfattande arbete på Södermalm i Stockholm. Avsikten är bland annat att lägga optofiber i ett stamnät åt AB Stokab. Arbetet genomförs samtidigt som det befintliga kraftkabelnätet byts ut mot miljövänlig plastkabel. Även gatubelysningsnätet förnyas i samband med arbetet. Arbetsområdet berör huvudsak gångbanor men kommer även till viss del att påverka körbanor och parkeringsmöjligheterna på Södermalm. - En grundlig förstudie har utförts i samarbete med Gatu- och fastighetskontoret för att se till att arbetet orsakar minimalt med störningar för de boende och besökande på Södermalm, säger Kjell Andersson, projektledare på Birka Service. Arbetet sträcker sig fram till nästa sommar och genomförs i tre etapper uppdelat på nio delprojekt. Totalsträckan som förnyas och berörs är c:a 12 kilometer. Tidvis kan det förekomma reducerad framkomlighet i de områden där arbete utförs. Etapp 1 Arbetet sker från Götgatan med tvärgator ned mot området Danvikstull/Vikingterminalen. Avslutas preliminärt månadsskiftet januari- februari 2002. Etapp 2 Arbetet sker på centrala Södermalm och området runt Slussen, Götgatan, Hornsgatan och Ringvägen. Avslutas preliminärt månadsskiftet juni-juli 2002. Etapp 3 Arbetet sker till största del i Tantolunden. Arbetsstart i höst och preliminärt avslut i månadsskiftet mars-april. För ytterligare information kontakta Kjell Andersson, projektledare Birka Service, tel 08-57935996 Anders Kollberg, Birka Service, tel 070-693 54 03 Birka Service är en av Sveriges ledande energientreprenörer. Birka Service är verksamma på över 50 orter i Sverige och 1850 medarbetare. Birka Service analyserar, driver och underhåller och förnyar energianläggningar i Sverige. Birka Service stödjer kundernas affärsverksamhet genom att utveckla deras anläggningar för ökad lönsamhet och effektivitet. Besök gärna vår hemsida : www.birkaservice.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00080/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00080/bit0002.pdf