Stockholm Energi-kunder prövar Internet på elnätet

Stockholm Energi-kunder prövar Internet på elnätet Stockholm Energi inleder nu försök där 200 kunder i utvalda områden får testa Internet via elnätet. De kommer att kunna surfa snabbare än med ett vanligt modem, och slipper dessutom både dyra samtalsavgifter och blockerade telefonlinjer. Tillsammans med Tele 2 och NOR.WEB inleder nu Stockholm Energi försök med Internet via elnätet till lägenhetskunder i Östermalm och villakunder i Bromma. 200 hushåll ska få utvärdera tekniken under två månader. Syftet är både att utvärdera själva tekniken och dess värde för kunderna. - Intresset för den här tjänsten är stort, säger Bertil Österlind, som leder projektet vid Stockholm Energi. Dataöverföringen sker alltså via elnätet till huset, där kundens dator ansluts via ett speciellt elnätsmodem och en normal nätverkskoppling. Kunden kan vara uppkopplad mot nätet dygnet runt utan att blockera telefonlinjen eller drabbas av dyra samtalsavgifter. Tekniken medger en teoretisk överföringskapacitet på 1 megabit/s i båda riktningarna, tjugo gånger snabbare än med modemförbindelse över telenätet. På NOR.WEB, som tillhandahåller tekniken, tror man att man snart är uppe i det flerdubbla. Det skulle göra det möjligt att t.ex. se på film eller lyssna på musik på nätet utan uppehåll för nedladdning. Om du vill ha mer information, kontakta: Bertil Österlind, projektledare, Birka Teknik & Miljö, tel: 08 - 450 37 89, mobil 070 - 730 30 76 Maria Nyström, informatör Stockholm Energi. tel 08-671 79 03, mobil 070 - 690 76 24 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/05/19990505BIT00110/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/05/05/19990505BIT00110/bit0002.doc