Stort energipaket till Samhall

Stort energipaket till Samhall Samhallkoncernen har skrivit nytt avtal med Birka Energi om elleveranser till cirka 200 anläggningar i hela landet. Dessutom sköter Birka Energi allt eladministrativt arbete åt Samhall, vilket innebär ett mycket nära samarbete. Totalt omfattar affären cirka 18 miljoner kronor. Det nya elavtalet mellan Samhall och Birka Energi löper på ett år och omfattar leveranser till merparten av Samhalls anläggningar i Sverige, totalt cirka 200 olika anläggningar. Avtalet värderas till cirka 18 miljoner kronor. - Vi är stolta över att ha fått ett nytt avtal med Samhall, säger Anders Karlsson, ansvarig för affären på Birka Energi. Samhall är en viktigt kund för oss och ett tungt vägande skäl till att vi fick kontraktet var att vi kunde erbjuda en samordning av elleveranser och eladministration. Samhalls hela eladministration sköts nämligen sedan några år tillbaka av Birka Energis dotterbolag, Katrineholms Energiförsäljning AB. - Vi har helt enkelt tagit över ansvaret för att till exempel fördela kostnader per olika anläggningar, debitera interna och externa kunder och sammanställa förbrukningsstatistik, förklarar Lennart Eklund, VD för Katrineholms Energiförsäljning. Det spar tid och pengar för Samhall och vi som energiexperter kan ta ett helhetsgrepp om kundens olika behov inom energiområdet. - För oss är det en stor besparing att få hjälp med eladministrationen, säger Claes Hallgren, inköpschef på Samhall Support. Vi behöver inte specialutbilda egna experter utan kan i stället satsa på vår kärnverksamhet. All den service och kompetens vi behöver inom energiområdet får vi via Birka Energi. För ytterligare information, kontakta Anders Karlsson, Birka Energi, på telefon 019-603 04 53 eller mobil 070-600 85 82. Birka Energi-koncernen är ett av Nordens största energiföretag med cirka 900 000 kunder. Företaget bildades 1998 genom ett samgående mellan Stockholm Energi och Gullspång Kraft. Birka Energi ägs till 50 % vardera av Stockholms Stadshus AB och finska Fortum abp. Läs mer på www. birkaenergi.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00010/bit0001.pdf