Bisnode har den bästa innovativa appen

Bisnode vinner priset ”Bästa innovativa app” i Stockholms stads tävling Stockholm Open Award, där tävlingsdeltagarna utvecklar idéer och appar baserat på Stockholms Stads datakällor. Tävlingen bevisar att alla tjänar på att kommunerna gör sin data tillgänglig - befintliga och framtida invånare och företag, kommunen och leverantörerna.

Enligt EU:s PSI-direktiv ska myndigheter tillgängliggöra den information och data de har i sina system. Företag ska kunna vidareanvända offentlig information för att skapa nya informationsprodukter och tjänster. Stockholm Open Award är ett av de bästa exemplen på en myndighet som faktiskt följer direktiven.

Stockholm Stads smarta utmaning
För tre månader sedan öppnade Stockholm Stad sina datakällor och utlyste en tävling där deltagarna skulle använda datan för att skapa appar som bidrar till att Stockholm blir en levande, kreativ, mänsklig och smart stad.

336 kreativa idéer och 42 appar har kommit in och igår prisades Bisnode för Bästa innovativa app.

Bisnodes innovativa idé
Stockholms läns befolkning ökar med 35 000 personer per år. Bisnodes applikation, MOVE Stockholm, kan hjälpa dem som ska flytta till staden att välja rätt plats att bo på. Användaren kan beskriva vilka aspekter som är viktiga och får sedan tips om vilka områden i Stockholm som passar dem bäst. Alternativt kan de positionera sin telefon och få en helhetsbild av området de befinner sig i. Appen samlar samtidigt in statistik om vad användarna är intresserade av och kan vara ett värdefullt stöd i samhällsutvecklingen.

Bisnodes tävlingsbidrag hämtar data ur 21 datakällor från Stockholm Stad och adderar data från 17 av Bisnodes egna databaser.

Myndigheternas guldgruvor
”Myndigheternas data är en guldgruva. När de tillgängliggör sina datakällor på det här sättet kan vi skapa innovativa lösningar som underlättar vardagen för alla. Jag hoppas att fler kommuner ska inspireras av Stockholms Stads initiativ och alla fantastiska tävlingsbidrag så att även de öppnar upp sina datakällor. Vi är jättestolta över att vinna priset i så stor konkurrens med många kreativa idéer”, säger Joakim Skog, Technology Pioneer på Bisnode.

”Tävlingen visar att många kan och vill använda stadens data på nya och konstruktiva sätt. Det är också roligt att så många idéer och bidrag anknyter till stadens stora utmaning Staden växer”, säger Anette Holm, IT-direktör på Stockholms Stad.

Innehållsrika datakällor
Bisnodes applikation hämtar följande data ur Stockholm Stads datakällor:
Livslängd, ålder, flyttfrekvens, parkering, kommunikationer, vatten, parker, friluftsanläggningar, utbildningsnivå, arbetslöshet, förvärvsarbetande, inkomstnivåer, föroreningar, buller, radon, avstånd till och kvaliteten på skolor, vård och omsorg.

Och adderar med följande data från Bisnode:
Stadsplan, bygglov, boendeform, köpkraft, livsfas, butiker, restauranger, bio, teater, gym, jobbmöjligheter, typ av företag i området, polisrapporter och domar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joakim Skog, Technology Pioneer Bisnode
Tel: 070 – 262 25 72
E-post: joakim.skog@bisnode.com

Elin Ljung, Corporate Communications Director Bisnode
Tel. 070- 866 10 40
E-post: elin.ljung@bisnode.com

Bisnode är en av Europas ledande leverantörer av digital affärsinformation med ett komplett utbud av onlinetjänster inom marknads-, kredit- och affärsinformation. Med hjälp av Bisnodes affärsinformationstjänster kan företag öka sin försäljning, minska sina risker och förbättra sina dagliga affärsbeslut. Bisnode bildades 1989 och finns i 17 europeiska länder med drygt 3 000 anställda. Bisnode ägs till 70 procent av Ratos och 30 procent av Bonnier. För mer information se www.bisnode.com