Bitsquid erhåller Vinnova Forska & väx-bidrag

Report this content

Bitsquid erhåller Vinnova-bidrag för utveckling av mjukvara inom realtidsvisualisering av film i dataspel

I hård konkurrens mellan 302 sökanden har Stockholmsbaserade Bitsquid tillsammans med ca 30 andra företag beviljats bidrag från Vinnovas Forska & väx fond för att utveckla mjukvara för att skapa datorgenererade filmer på ett väldigt kostnadseffektivt sätt med hjälp av Bitsquids teknik inom spelutveckling. ”Vi kan därmed erbjuda en mer heltäckande produkt inom spelutveckling samt sälja denna lösning separat till andra industrier såsom filmproduktion och visualisering av fastigheter.” säger Bitsquids VD Johan Strömberg.

Inom spelteknik till skillnad från datorstödd filmskapande sker allt i realtid. En sekund av film tar en sekund att generera. Med traditionell datorstödd filmskapande kan det timmar eller dagar att producera en sekund film. Bitsquids lösning möjliggör ett billigare, mer iterativt och dynamiskt sätt att producera film då resultatet syns omedelbart. Bitsquids mjukvara möjliggör kamerapositionering, skärning, animering, belysning och andra tekniker som vanligtvis används i högkvalitativ filmproduktion till markant reducerad kostnad.

För mer information gå till http://bitsquid.se/news-vinnova.html

Om Bitsquid

Bitsquid startade 2009 i Stockholm och verkar inom dataspelbranschen där de utvecklar och säljer en ny “high-end” spelmotor. Bitsquid spelmotor är en licensierbar plattform för att utveckla dataspel. Spelmotorn har utvecklats från grunden med fokus på snabbhet, flexibilitet och hög produktivitet för dess användare. Bitsquid spelmotor är nu en heltäckande produkt med en etablerad kundbas på en global marknad. De fördelar som Bitsquids spelmotor har inom realtidssamarbete och iterationstider under en sekund gör att kunder kan spara väsentligt jämfört med andra spelmotorer.

För mer information kontakta niklas.frykholm@bitsquid.se eller gå till www.bitsquid.se

Taggar: