Ännu mer pengar att söka från Bixia Miljöfond

Det är dags att söka medel till investeringar som ökar andelen förnybar el, minskar elanvändningen eller bidrar till energieffektivisering. Nytt för i år är att alla Bixias kunder nu är med och bidrar, vilket ger ännu mer pengar att söka.

– Vi har gjort det enklare att söka och förtydligat kriterierna för att få fler företag att söka – allt i hopp om att öka takten i utbyggnaden av förnybar elproduktion och energieffektivisera, säger Kim Blomster, Bixias miljösamordnare och ordförande för Bixia Miljöfond.

Alla våra kunder är med och gör verklig skillnad

Bixia Miljöfond startade för sex år sedan och har delat ut en miljon kronor per år till cirka 150 projekt. Tillsammans med kunder och närproducenter vill Bixia bidra till en hållbar samhällsutveckling och stödja konkreta åtgärder som minskar koldioxidutsläpp.

– Alla våra kunder, såväl privatkunder som företagskunder, är med och bidrar eftersom miljöfonden ingår i alla elavtal. Pengarna går till projekt som innebär mer förnybar el eller åtgärder för att minska elanvändningen. På så sätt är alla våra kunder med och gör en insats för klimatet, bara genom att välja Bixia, medan vi gör jobbet, säger Kim Blomster.

Konkreta klimatåtgärder gör mest nytta
För årets ansökningsperiod som pågår mellan den 31 mars april till den 31 augusti finns cirka 1,3 miljoner kronor att fördela. I stort sett kan alla söka medel ur fonden. Såväl privatpersoner som organisationer, föreningar och företag kan söka. Årets ansökningskriterier innehåller möjligheten att söka medel för investeringar, till exempel för energieffektiviseringsåtgärder.

– Vi vill uppmuntra till fler solcellsinvesteringar eftersom det är en konkret insats som minskar koldioxidutsläppen, berättar Kim Blomster.

Så här söker du medel från miljöfonden

På Bixias hemsida finns all information och de ansökningsblanketter som behövs för att söka medel ur Bixia Miljöfond. För årets ansökningskriterier är följande områden prioriterade:

1. Förstudier och projektering samt miljökonsekvensbeskrivningar för småskalig vattenkraft.
    För vattenkraft kan stöd sökas för tillståndsprövning, bygglov/miljötillstånd (MKB) och
    stöd för produktionsberäkning. Sökande ska kunna påvisa fallrätten genom ägande eller
    arrende.
  2. Investeringar i solcellspaneler för innevarande år där beviljat belopp beräknas utifrån
    installerad effekt och antalet inkomna ansökningar.
  3. Investeringar som ökar elgenereringen genom ny eller förbättrad teknik i vindkraftverk
    eller vattenkraftverk.
  4. Investeringar som ökar elgenereringen genom utveckling av system för underhåll i
    vindkraftverk eller vattenkraftverk.
  5. Miljö- och byggteknik som gynnar utvecklingen av mer förnybar el eller minskar
    elanvändningen.
  6. Pilotprojekt, prototyper och demonstrationsanläggningar för mer förnybar el och/eller
    minskad elanvändning.

För mer information kontakta gärna:
Kim Blomster, miljösamordnare, Bixia, 070-223 25 46
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 950 anläggningar.