Efter rekordhöga elpriser förväntas priset sjunka något

Enligt elbolaget Bixias sommarprognos som släpptes i maj förväntades elpriserna hamna på i snitt 42 öre per kWh. På grund av det dominerande högtrycken utan regn och vind, hamnade snittet i juli istället på cirka 53 öre per kWh. Men senare i veckan förväntas priserna sjunka något då det blir mer lågtrycksbetonat väder.

– Det torra och varma vädret har lett till en snabbt försämrad hydrologi och därmed minskad vattenkraftsproduktion. Dessutom har vindkraftsproduktionen varit låg. Kärnkraften har varit reducerad på̊ grund av revision men också̊ på̊ grund av att kylvattnet nått för hög temperatur. För att täcka behovet har vi under sommaren importerat kraft från grannländerna, förklarar Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker på Bixia.

Innevarande vecka blir successivt svalare och blötare än förra veckan, dessutom kommer vindkraften att öka. Under nästa vecka räknar Bixia med att elpriset har sjunkit till cirka 50 öre per kWh.

– Det har också varit en händelserik sommar på bränslemarknaden. OPEC har beslutat att öka sin oljeproduktion, handelskriget mellan USA och Kina har nått nya nivåer och sanktionerna mot Iran har trätt i kraft. Samtidigt har högtrycket över Europa ökat behovet av koleldad kraft vilket håller upp prisbilden för såväl kol som utsläppsrätterna, säger Matina.

Begränsad kärnkraft och begränsningar i överföring på grund av bränder
Sommaren har varit unik. Det långvariga högtrycket med torrt och mycket varmt väder har lett till en låg vattenkraftsproduktion då mängden vatten i magasinen minskat kraftigt. Utöver detta har det varit svaga vindar och lite vindkraftsproduktion.

Den 31 juli satte dessutom SVK kärnkraftverket Karlshamn 3 i standby-läge för att skapa tillräcklig marginal. Orsaken var den extrema vädersituationen som lett till för varmt kylvatten i anslutning till kärnkraftverket Ringhals 2 som reducerade till 50 procent och senare stängdes ned helt.

– Utöver det har bränderna orsakade av det torra vädret lett till begränsningar i överföringen, vilket också var en bidragande orsak till standby-läget, säger Matina Rosenberg.

Den här veckan ligger kärnkraftstillgängligheten på cirka 85 procent och under nästa vecka beräknas den hamna på närmare 90 procent.

– Nu är vi inne i årets andra revisionsperiod av kärnkraftverken och tillgängligheten beräknas bli som lägst, kring 60 procent, i slutet av augusti och början på september, säger Matina Rosenberg.

Den sista kilowattimmen sätter priset
Den varma sommaren och semestertider leder till minskad elanvändning, men den har ökat något under de riktigt varma dagarna då användningen av komfortkyla ökar. En annan faktor som håller uppe prisnivån under sommaren är ett betydligt högre pris på marginalkostnaden på kol. Stigande priser på kol men också utsläppsrätter är orsaken bakom det.

– Det är den ”sista” kilowattimmen som sätter priset på el. El som är producerat med kolkondens är fortsatt en del av den nordiska elmixen, eftersom Finland och Danmark har kolkondens som ett produktionsslag samt att vi är kopplade via ledningar mot övriga Europa där det sker ett ständigt utbyte, säger Matina Rosenberg.

För mer information kontakta gärna:
Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker Bixia, 073-443 93 28
Marie Lorentzon, pressansvarig Bixia, 013-20 92 63

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1600 anläggningar.