• Bixia/

Erikshjälpen ordnar solel till skolor i Bangladesh med stöd från Bixia Miljöfond

Erikshjälpen driver, tillsammans med organisationen Friendship, ett skolprogram på öarna i Jamuna-deltat i Bangladesh. Ett stort problem man har i det fattiga området är avsaknaden av permanent el. Nu har Erikshjälpen fått stöd från elbolaget Bixias miljöfond för att installera solpanelsanläggningar. Elen kommer att ge skolorna möjlighet att använda sig datorer och program baserade på mobil telefoni.

Elbolaget Bixia driver på utvecklingen för en hållbar framtid. För sjunde året i rad har bolaget delat ut pengar från sin miljöfond för att stötta projekt som bidrar till mer förnybar el. En av årets miljöfondstagare är Erikshjälpen.

– Erikshjälpen och Friendship gör ett fantastiskt jobb och vi är glada över att vår miljöfond kan bidra till ett projekt som gör verklig skillnad i andra delar av världen. Över en miljard människor i världen har inte tillgång till el. Där kan solceller tillgodose behov som vi i Sverige tar för självklart, som exempelvis belysning i skolor och på sjukhus, säger Kim Blomster, miljösamordnare på Bixia.

Förverkliga barns rättigheter
Även förra året beviljades Erikshjälpen stöd ur Bixia Miljöfond, då gick pengarna till en liknande solcellsatsning på landsbygden i Mocambique, där fem skolor utrustades med solceller för belysning av klassrum.

– Vi på Erikshjälpen har barns drömmar som vår drivkraft för att förändra världen. Vi jobbar för att barn som lever i fattigdom och utsatthet ska få ett bättre liv. Det gör vi tillsammans med samarbetspartners och just nu har vi ett hundratal projekt igång i 25 länder. Utan det stöd vi får från företag, organisationer och privatpersoner skulle det inte var möjligt, säger Roland Nissfolk, programkoordinator på Erikshjälpen.

Bildtext: En av skolorna i Bangladesh som ingår i Erikshjälpens och Friendships skolprorgam.

Om Bixia miljöfond:
Varje månad avsätts 45 öre från alla Bixias kunder till Bixia Miljöfond. De kunder som väljer att komplettera sitt elavtal med Bixia Nära bidrar dessutom med ytterligare 10 kronor/månad. Sammanlagt blir det drygt en miljon kronor om året som sedan delas ut till olika projekt.

Minst en gång per år pågår ansökningsperioden till Bixia Miljöfond, och det är en utsedd styrgrupp som beslutar när den perioden infaller. Såväl privatpersoner som organisationer, föreningar och företag kan söka pengar från Bixia Miljöfond och ansökningar ska ske på ansökningsblankett, som finns på Bixias hemsida.

Kim Blomster, miljösamordnare, Bixia, 070-223 25 46
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1000 anläggningar. Tillsammans är vi en kraft som förändrar! Läs mer på www.bixia.se