Närproducerad kampanj från Bixia uppmanar till förändring

Nästa vecka drar elbolaget Bixia igång sin höstkampanj på temat närproducerad el. Tanken är att få konsumenterna att förstå nyttan av en omställning till närproducerad el från sol, vind och vatten och uppmana till förändring.

– Under lång tid har vi på Bixia köpt in närproducerad el från småskaliga producenter av sol- vind- och vattenkraft. I dag har vi över tusen närproducenter som vi köper vår el från. Vi har också, som det enda elbolaget bland de stora, tagit ett strategiskt beslut att endast sälja el från förnybara källor både till privat- och företagskunder, säger Jenny Johnson, varumärkes- och marknadschef på Bixa.

Uppmanar till förändring
El har historiskt sätt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

– Det är något vi vill förändra. Så länge smutsiga fossila bränslen förstör vår miljö räknas varje solstråle, varje vindpust och varje vattendroppe. Vi börjar också märka att de medvetna konsumenterna, som ofta är de som exempelvis väljer ekologisk och närproducerad mat, nu också börjar titta på om de kan stå för sitt elval, säger Jenny.

Bakom kampanjen som startar i TV på måndag, står reklambyrån United i Växjö. Bixia inledde sitt samarbete med United under 2010 och byrån ligger även bakom det tidigare konceptet ”Älska väder”.

– Den nya kampanjen bygger egentligen på samma grundidé, det handlar ju fortfarande om att ta tillvara på vädrets krafter. Nu har vi tagit det ett steg till genom att lyfta fram närproducenterna som gör el av vädrets krafter, säger Tina Malmberg, projektledare och kundansvarig på United.

TV, print, pod och socialt
Tv-reklamen, som börjar på måndag, är startskottet på kampanjen som fortsätter under hela hösten i dagspress, populärpress, utomhus, egna kanaler, pr, sociala kanaler och utvalda podcasts.

– För att nå den breda publiken har vi även denna gång producerat tv-reklam som kommer att gå nationellt. Filmen backas upp med andra kanaler där vi har möjlighet till fördjupning. I den här kampanjen har vi valt att annonsera i Anna Hegestrands podcast ”Livshjulet”. Podcast är en spännande kanal som verkligen fångar lyssnarna under lång tid, säger Jenny Johnson.

Arbetsgrupp:

E-post: anna.fjellner@bixia.se

Jenny Johnson, varumärkes- och marknadschef Bixia AB
E-post: jenny.johnson@bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 950 anläggningar. Tillsammans är vi en kraft som förändrar! Läs mer på www.bixia.se