ÖoB leasar vindkraft för hållbara varuhus

Runsvengruppen, som driver över 100 ÖoB-varuhus runt om i landet, har med hjälp av elbolaget Bixia, hyrt tre vindkraftverk. En stor del av företagets varuhus blir därmed självförsörjande på el från egen vindkraftsproduktion.

Att ta ett aktivt klimatansvar genom att producera sin egen förnybara el är en tydlig trend som Bixia märker av hos såväl företag som privatpersoner. Ett sätt att slippa göra en tung investering är att leasa vindkraft istället för att köpa. Någonting som Runsvengruppen tyckte var en bra lösning.

– Bixia har varit vår el-partner under många år och tillsammans med dem har vi hittat den här lösningen som är gynnsam både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Mats Hillman, ekonomichef på Runsvengruppen.

Med kunden som partner
Bixia satsar långsiktigt på att bygga ut den förnybara elproduktionen tillsammans med sina kunder. Dels bygger företaget vindkraftverk med kunderna som delägare, dels köper man in en stor andel förnybar el direkt från producenter av förnybar el.

Det är en fantastisk utveckling vi ser där allt fler tar ansvar genom att bli sina egna producenter och på så sätt tillföra mer förnybar el in i systemet. Vi på Bixia har utvecklat enkla och ekonomiskt hållbara lösningar för att hjälpa våra kunder att bli sina egna producenter, säger Flemming Christoffersen, försäljningschef företagsmarknad på Bixia.

Det här är ett avtal som gör att vi aktivt bidrar till ett mer hållbart samhälle. Bixias erbjudande, där de sköter all administration gör det dessutom väldigt smidigt för oss, säger Mats Hillman.

Fortsatt förnybar tillväxt
Inom Bixia är man övertygad om att vi endast sett början på en trend där allt fler väljer att bli egna producenter. Förutom vindkraft har intresset för solel vuxit det senaste året.

Det här är en mycket positiv trend som ligger helt i linje med vår affärsidé. Jag är säker på att investeringarna och eller leasing av egen förnybar produktion kommer att öka markant under nästa år, säger Flemming Christoffersen.

Flemming Christoffersen, försäljningschef företagsmarknad, Bixia
Mejl: flemming.christoffersen@bixia.se

Anna Fjellner, pressansvarig Bixia
Mejl: anna.fjellner@bixia.se

Mats Hillman, ekonomichef Runsvengruppen
Mejl: mats.hillman@runsvengruppen.com

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 950 anläggningar.