BJÖRN BORG AB BOKSLUTSMOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2012

Positivt fjärde kvartal – fortsatt svag marknad

1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2012

• Koncernens nettoomsättning ökade med 13 procent till 138,7 MSEK (123,1), exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 14 procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,6 procent (52,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 15,1 MSEK (14,1).
  • Satsningarna i Björn Borg Sport, Kina och England påverkade rörelseresultatet med –3,5 MSEK (–1,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till 11,9 MSEK (49,0).*
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,45 SEK (1,92).*
  • Varumärkesförsäljningen** (exklusive moms) minskade med 2 procent till 376 MSEK (384). Exklusive valutaeffekter var varumärkesförsäljningen oförändrad.
  • Björn Borg har nyligen kommunicerat ett förvärv av den finska distributören.

1 januari – 31 DECEMBER 2012

• Koncernens nettoomsättning ökade med 3 procent till 551,4 MSEK (536,5), exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 2 procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 50,2 procent (51,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 69,8 MSEK (83,7).
  • Satsningarna i Björn Borg Sport, Kina och England påverkade rörelseresultatet med –21,4 MSEK (–15,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 47,2 MSEK (100,2).*
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,11 SEK (4,19).*
  • Varumärkesförsäljningen** (exklusive moms) minskade med 5 procent till 1 598 MSEK (1 681). Exklusive valutaeffekter var nedgången 3 procent.
  • Styrelsen har beslutat föreslå årsstämman en utskiftning om 3,00 SEK (4,00) per aktie, motsvarande totalt 75,4 MSEK (100,6).

Citat från VD
”Björn Borg uppvisar sammantaget en stabil utveckling under 2012. Vi hade en tuff inledning på året men avslutar med ett starkt fjärde kvartal med ökad omsättning och förbättrat rörelseresultat jämfört med föregående år, trots en svag marknad. Det nyligen presenterade förvärvet av den finska verksamheten är ytterligare en komponent i vår fortsatta expansion. Det är vår sjätte största marknad och vi ser goda möjligheter att utveckla verksamheten vidare”, kommenterar VD Arthur Engel.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Arthur Engel, VD och koncernchef, telefon 08-506 33 700
Magnus Teeling, CFO, telefon 08-506 33 700

Informationen i denna kommuniké är sådan som Björn Borg ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades för offentliggörande den 14 februari 2013 kl 07.30.

Taggar: