Björn Borg förvärvar brittiskt dotterbolag.

Report this content

Björn Borg AB har förvärvat de 20% av dotterbolaget Björn Borg UK Limiteds aktier som ägdes av en minoritetsägare. Dotterbolaget är numera helägt och köpet är ett steg närmare gruppens mål om att bli ett mer vertikalintegrerat Björn Borg.

Köpet skedde i samband med att minoritetsägaren, som också var VD i den engelska verksamheten, lämnat sin anställning i det engelska dotterbolaget. Tidigare försäljningschef Neil Smith tar över som landschef för den engelska verksamheten.

– Vi har nu tagit ytterligare ett steg för att korta ned avståndet mellan huvudkontoret och slutkonsumenten. Integrering är avgörande för att förstå och därmed kunna göra skillnad för våra konsumenter på våra olika marknader, säger Henrik Bunge, VD på Björn Borg AB.

Köpet skedde efter första kvartalets utgång 2016.

För vidare information, vänligen kontakta:

Henrik Bunge, CEO

Henrik.bunge@bjornborg.com

Phone: +46-702 34 76 20

Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 16 maj 2016, kl. 8.30.

Victoria Swedjemark

General counsel

victoria.swedjemark@bjornborg.com

Phone: +46 708 50 53 38

Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder och sportkläder. Därtill erbjuds skor, väskor och glasögon via licenstagare. Björn Borg-produkter säljs på ett 20-tal marknader, varav Sverige och Holland är de största. Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2015 till cirka 1,4 miljarder kronor exkl. moms, i konsumentledet. Koncernens nettoomsättning uppgick 2015 till cirka 574 MSEK och medelantalet anställda var 132. Björn Borg är noterat på NASDAQ Stockholm sedan 2007.

Taggar:

Citat