STÅLBRALLAN LANSERAS PÅ ALMEDALEN

Björn Borg och Stålindustrin tar fram underkläder som klarar extrem hetta och rymdresor

Björn Borg har samarbetat med hyperteknologiska rymddesigners och den svenska stålindustrin. Målet? Att kunna erbjuda flamsäkra underkläder som klarar den extrema hettan i stålverk och potentiella rymdresor.  Kollektionen lanseras i Almedalen den 2 juli och samtidigt instiftas priset Stålbrallan som delas ut för första gången av Christer Fuglesang på plats den 2:a juli till en person eller grupp som utmanat och förbättrat genom korsbefruktning och samarbete.

Stålindustrins intresseorganisation Jernkontoret hade ett intimt problem. Visst finns det noggranna rutiner och bestämmelser för hur man klär sig och arbetar i ett stålverk och visst finns det underkläder som är flamsäkra, men de uppfattas av många som klumpiga och obekväma.

”När vi designade stålbrallan så var det med Stålverksarbetarens situation i fokus. Vi har prioriterat att skapa en kombination av funktionella och sportiga underkläder som klarar både extrem kyla och hetta. Vårt mål är alltid att ta fram produkter som får våra användare att känna sig både aktiva och attraktiva”, säger Lina Söderqvist, Marknadsdirektör Björn Borg.

Initiativtagaren till projektet, Umbilical Design (som representerar Sverige i European Space Agency Technology Transfer Network), beskriver sig själva på följande sätt: “Vår kärnverksamhet är design för rymden och extrema miljöer, och att överföra rymdteknik till hållbara produkter och tjänster som förbättrar samhället och vardagslivet för människor.”

Björn Borg fick hjälp av Umbilical Design att hitta ett rymdmaterial som används i astronautdräkter av European Space Agency (ESA), NASA och andra rymdföretag. Kollektionen heter Stålbrallan och klarar hetta upp till 350 grader Celsius.

”Att hitta jordiska tillämpningar för rymdteknik och att visa unga människor att industrin är en attraktiv och utvecklande arbetsplats är två saker jag brinner för. Därför är det en ära att få vara på plats och dela ut Stålbrallan”, säger Christer Fuglesang

Den 2 juli lanseras Stålbrallan i Almedalen på Gotland genom att delas ut som ett pris till en person eller grupp som utmanat och förbättrat genom korsbefruktning och samarbete.

Jernkontoret bjuder in till Svenskt Näringslivs Trädgård klockan 19.45.

Anmälan görs senast 27/6 till:

Stålbrallan finns i två boxermodeller för män och en trosa och bh för kvinnor.

Jonas Lindberg Nyvang, Marknads- och kommunikationschef, Björn Borg, jonas.nyvang@bjornborg.com, 0707 66 30 22, www.bjornborg.com

Cecilia Hertz, VD och grundare, Umbilical Design, cecilia.hertz@umbilicaldesign.se, 070 575 46 51, www.umbilicaldesign.se

Gert Nilson, teknisk direktör, Jernkontoret, gert.nilson@jernkontoret.se, 070 253 01 14, www.jernkontoret.se