• Blackstone/

BLACKSTONE: VILLKOREN FÖR ATT FÖRVÄRVA 40 PROCENT AV RÖSTERNA OCH 32 PROCENT AV AKTIEKAPITALET I D. CARNEGIE & CO HAR UPPFYLLTS

London/Stockholm, 25 augusti 2016

Den 15 juli 2016 offentliggjorde Blackstone Real Estate Partners Europe IV och Blackstone Real Estate Partners VIII (tillsammans "Blackstone") att Blackstone, genom sitt bolag Vega Holdco Sarl ("Vega Holdco"), ingått avtal med tre av D. Carnegie & Co:s största aktieägare, Kvalitena AB ("Kvalitena"), Svensk Bolig Holding AB ("SBH") och Frasdale Int. BV ("Frasdale"), om att förvärva hela eller delar av deras aktieinnehav, motsvarande 40 procent av rösterna och 32 procent av aktiekapitalet i D. Carnegie & Co, till ett pris om 100 svenska kronor per aktie. Vidare är Kvalitena och Frasdale överens om att Blackstone kommer att utöva rösträtten för deras återstående aktier i D. Carnegie & Co, innebärande att Blackstone, efter genomförandet av transaktionerna, kommer att kontrollera en röstandel om totalt 53 procent i D. Carnegie & Co. Genomförandet av förvärven var villkorat av sedvanlig konkurrensprövning och vissa andra tredjepartsgodkännanden.

Blackstone offentliggör härmed att villkoren har uppfyllts och att slutligt genomförande av transaktionerna, vilket kan genomföras i flera steg, förväntas ske i början av november. Transaktionerna kommer, vid slutligt genomförande, innebära att Blackstone passerar gränsen för budplikt. Blackstone kommer att återkomma med ytterligare information gällande ett möjligt budpliktsbud i samband med genomförandet av transaktionerna.

Bank of America Merrill Lynch och Leimdörfer har agerat finansiella rådgivare, och Roschier har agerat juridisk rådgivare, till Blackstone i transaktionerna.

Denna information offentliggjordes den 25 augusti 2016 klockan 08.00 (CET).

Vid ytterligare frågor, kontakta:

Andrew Dowler

andrew.dowler@blackstone.com

För nordisk media: JKL +46-73 503 12 86, blackstone@jklgroup.com

Om Blackstone Real Estate

Blackstone är globalt ledande inom fastighetsinvesteringar. Blackstones fastighetsverksamhet grundades 1991 och har över 100 miljarder USD i kapital under förvaltning. Blackstones fastighetsportfölj omfattar hotell, kontor, butiker, industrifastigheter och bostäder i USA, Europa, Asien och Latinamerika. Större innehav inkluderar Hilton Worldwide, Invitation Homes (som förvaltar nästan 50 000 enfamiljshus i USA), LivCor (som förvaltar över 36 000 flerfamiljshus i USA), Logicor (paneuropeisk logistik), SCP (kinesiska köpcentrum) samt centrala kontorsbyggnader i världens största städer.