• Blackstone/

BLACKSTONE FÖRVÄRVAR 40 PROCENT AV RÖSTERNA OCH 32 PROCENT AV AKTIEKAPITALET I D. CARNEGIE & CO TILL ETT PRIS OM 100,00 KRONOR PER AKTIE

Report this content

Vega Holdco Sarl ("Vega Holdco"), ett bolag som helägs av fastighetsfonder rådgivna av Blackstone Group L.P. (tillsammans med närstående "Blackstone"), har slutfört förvärv av aktier i D. Carnegie & Co AB (publ) ("D. Carnegie & Co" eller "Bolaget"), motsvarande 40 procent av rösterna och 32 procent av totala antalet aktier i D. Carnegie & Co. [1] Vidare är säljarna Kvalitena AB ("Kvalitena") och Frasdale Int. BV ("Frasdale") överens om att Vega Holdco, vid varje given tidpunkt, kommer utöva rösträtten för deras samtliga återstående aktier i D. Carnegie & Co, innebärande att Vega Holdco, baserat på det antal aktier som per dagen för detta offentliggörande innehas av Kvalitena och Frasdale, kommer att kontrollera 53 procent av rösterna i D. Carnegie & Co. [2] Vega Holdco har även erhållit en förköpsrätt avseende resterande aktier som innehas av Kvalitena respektive Frasdale.

Vega Holdco har förvärvat aktierna till ett pris om 100,00 kronor per aktie, oavsett aktieslag.

Genom förvärven har Vega Holdco passerat budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i D. Carnegie & Co, vilket Vega Holdco i enlighet med 3 kapitlet, 1 § lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden måste offentliggöra. Detta pressmeddelande utgör ett sådant offentliggörande. Vega Holdco är nu skyldig att offentliggöra ett budpliktsbud avseende de kvarvarande aktierna i D. Carnegie & Co inom fyra veckor från förvärvet, det vill säga senast den 10 november 2016. Vega Holdco kommer inom denna period att genom ett separat pressmeddelande offentliggöra ett budpliktsbud avseende de kvarvarande aktierna D. Carnegie & Co till ett pris om 100,00 kronor per aktie.

Vega Holdco

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 13 oktober 2016 klockan 17:00 (CET).

Vid ytterligare frågor, kontakta:

Andrew Dowler

Blackstone

andrew.dowler@blackstone.com

Nordisk media: JKL +46-73 503 12 86, blackstone@jklgroup.com

Om Blackstone Real Estate

Blackstone är globalt ledande inom fastighetsinvesteringar. Blackstones fastighetsverksamhet grundades 1991 och har över 100 miljarder USD i kapital under förvaltning. Blackstones fastighetsportfölj omfattar hotell, kontor, butiker, industrifastigheter och bostäder i USA, Europa, Asien och Latinamerika. Större innehav inkluderar Hilton Worldwide, Logicor (paneuropeisk logistik) samt centrala kontorsbyggnader i världens största städer.

Viktig information

Detta pressmeddelande är inte ett offentligt erbjudande om förvärv av aktier. Den som passerar budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i ett bolag med aktier upptagna till handel på en reglerad marknad måste i enlighet med 3 kapitlet, 1 § lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, offentliggöra att budpliktsgränsen passerats. Detta pressmeddelande utgör ett sådant offentliggörande.

[1] Baserat på samtliga 77 308 776 utestående aktier i Bolaget. Vega Holdco äger per dagen för detta pressmeddelande sammanlagt 3 676 190 A-aktier och 20 883 189 B-aktier i D. Carnegie & Co.

[2] Per dagen för detta pressmeddelande äger Kvalitena 1 594 333 A-aktier och 2 344 801 B-aktier och Frasdale äger 2 845 107 B-aktier för vilka Vega Holdco utövar rösträtt.