Anders Carlsson – ny VD på Blåkläder

Report this content

Blåkläder är inne i en expansiv fas med stora satsningar på marknader utanför Norden. I ryggen har företaget många år av stark utveckling på den nordiska hemmamarknaden, vilket gjort varumärket till ett av de starkaste i branschen. Samtidigt får företaget en ny VD. Den första september tar Anders Carlsson över VD-posten efter Jan Wallberg, som sitter kvar i Blåkläders styrelse.

Trots tretton år som VVD för Vagabond så har Anders Carlsson hunnit med tre omgångar på Blåkläder. Första gången var han bara 19 år. Från lagret och kundtjänst via försäljning till inköp och arbete med etableringen av den egna fabriken i Vietnam. Efter två år som COO tar Anders Carlsson nu på sig VD-hatten.
– Jag har varit med på fantastisk resa med Blåkläder och jag tror det kommer bli minst lika fantastisk framåt. En viktig del i Blåkläders framgång beror på att vi har kontroll över våra processer med egen produktion, varumärke och lagerhantering. Något som vi kommer fortsätta att fokusera på, säger Anders Carlsson, ny VD för Blåkläder.

Om företagets viktigaste utmaningar framöver säger Anders Carlsson att det är att fortsätta den strategiska satsningen på marknader utanför Norden.
– Det finns en enorm potential för arbetskläder i Europa. För att göra en lyckad satsning krävs det flexibel produktion och en öppenhet för nya lösningar för att möta kundernas behov. Tack vare att vi har egna fabriker i Vietnam och Sri Lanka är vi mycket konkurrenskraftiga här, säger han.

Entreprenörsandan är ett signum för Blåkläder. Blåkläders ägare och styrelseordförande Marcus Gustavsson är högst delaktig i Blåkläder verksamhet. Nu under hösten tillträder även hans äldsta dotter, Amanda Gustavsson, som vice koncernchef.
– Målet är att Blåkläder ska bli ledande inom workwear i Europa. Anders Carlsson har varit med oss under en lång tid och är väl bekant med företagets värderingar och byggstenar. Han känner till vår strategi och vårt fokus och kan hjälpa oss att driva företaget i rätt riktning, säger Marcus Gustavsson.

Blåkläder utvecklar, producerar och säljer yrkeskläder handskar och skor. Företaget har ett konkurrenskraftigt koncept med egen produktion och lagerhantering. Genom egna fabriker i Vietnam och Sri Lanka kan man garantera leveranssäkerhet och vara flexibla i produktionen för att hitta nya och specialanpassade lösningar. Detta i kombination med företagets starka produkter och långsiktiga ägande gör Blåkläder till en offensiv spelare i yrkesklädesbranschen.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Carlsson, VD Blåkläder
E-post: anders.carlsson@blaklader.com, tfn: 0733-905454

BLÅKLÄDER, som är ett företag inom yrkeskläder, utvecklar, producerar och säljer arbetskläder, handskar och skor för yrkesmänniskor med höga krav på funktion, kvalitet och design. Huvudkontor och produktutveckling finns i Svenljunga. De egenägda produktionsenheter ligger i Vietnam samt Sri Lanka. Blåkläder AB är med sina 14 egna dotterbolag i Europa och USA, en av marknadens största aktörer inom arbetskläder och omsatte ca 600 miljoner SEK 2013.

Taggar: