Blueair är utnämnd till finalist i International Housewares Associations Innovation Awards

Med ny uppseendeväckande design och innovativ teknik är Blueairs luftrenare nominerad till en av finalisterna på IHA Innovation Award på mässan Chicago Homes + Houseware Shows i Chicago, USA, mellan den 10-13 mars.

Chicago, Illinois, 5 Mars, 2012 – Svenska Blueair, världsledande tillverkare av luftrenare, har blivit nominerad som finalist i det första International Housewares Association Innovation Awards. Blueairs banbrytande luftrenare Blueair Sense kommer att premiärvisas på Chicago International Home + Housewares Show mellan den 10-13 mars. Luftrenaren är resultatet av ett unikt samarbete mellan Blueair och den globalt hyllade svenska designstudion Claesson Koivisto Rune.

För första gången kan utställare på Home + Housewares Show få sina innovationer erkända redan under mässdagarna genom IHA Innovation Awards. Finalisterna kommer att bedömas av en expert- panel bestående av personer från branschen och nyhetsmedia. Vinnaren kommer att presenteras på lördagen den 10 mars kl. 16.30, amerikansk tid, på Innovation Theater.

Med unik glas- och ståldesign från Claesson Koivisto Rune och oslagbar luftreningsteknik från Blueair kommer den nya Blueair Sense att ge en unik upplevelse som smälter perfekt in i alla hem- och kontorsmiljöer samtidigt som den förbättrar hälsa och välbefinnande. Den nya Blueair Sense kommer att finnas i sex läckra färger och ha en unik härdad glastopp med rörelsesensorer som gör att hastigheten ändras genom handrörelser över enheten.

Blueairs luftrenare renar inomhusluft från allergener, astmautlösare, virus, bakterier och andra luftburna föroreningar och har vunnit flera utmärkelser för sin höga prestanda. Oberoende tester visar också att Blueairs luftrenare renar inomhusluften snabbare än någon annan konkurrerande luftrenare.

På Blueair anser man att ren luft är en mänsklig rättighet och eftersom inomhusluften kan vara upp till 100 gånger mer förorenad än utomhus arbetar de därför hårt med att upplysa allmänheten om de hälsorisker som inomhusluftföroreningar kan orsaka.

”På samma sätt som kylskåp har förändrat våra matvanor och hjälpt oss till ett hälsosammare liv ser vi Blueair Sense som en revolutionerande produkt för luftmiljön i våra hem och på våra arbetsplatser”, säger Herman Pihlträd, VD för Blueair.

Hedrad över att ha blivit vald till finalist i IHA’s Innovation Awards, säger Pihlträd att Blueair Sense inte bara är ”mycket effektiv på att rena inomhusluften från luftburna föroreningar, utan har också en otroligt häftig design som naturligt kommer smälta in i vilken levnads- och arbetsmiljö som helst.”

Om Blueair

Blueairs luftrenare säljs i över 50 länder världen över och skapar renare inomhusluft snabbare än någon konkurrerande luftrenare på marknaden. Enheterna tar tyst och effektivt bort allergener, astmautlösare, virus, bakterier och andra luftburna föroreningar. Genom engagemang, energi- effektivitet och miljöhänsyn utvecklar Blueair lösningar som ökar hälsa och välbefinnande för alla inomhus. Blueair grundades 1996 och har produktionsanläggningar i Kina, Sverige och USA. För mer information om Blueair, besök www.blueair.com.

Om Claesson Koivisto Rune

Claesson Koivisto Rune grundades I Stockholm 1996 av Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Den tvärvetenskapliga arkitekt- och designbyrån är globalt erkänd genom sitt arbete med kunder som Sfera Building Kyoto, Japan, och Finlands tillverkare av hushållsprodukter, Iitala. CKR fick äran att bli de första svenska arkitekterna någonsin att ställa ut på Venice Architecture Biennale (2004).

Taggar:

Om oss

Blueairs luftrenare säljs i över 50 länder världen över och skapar renare inomhusluft snabbare än någon konkurrerande luftrenare på marknaden. Enheterna tar tyst och effektivt bort allergener, astmautlösare, virus, bakterier och andra luftburna föroreningar. Genom engagemang, energi- effektivitet och miljöhänsyn utvecklar Blueair lösningar som ökar hälsa och välbefinnande för alla inomhus. Blueair grundades 1996 och har produktionsanläggningar i Kina, Sverige och USA. För mer information om Blueair, besök www.blueair.se.

Citat

Herman Pihlträd