• Bluecoat/

Blue Coat utvidgar säkerhetsmarknadens största samarbete gällande hot i krypterad trafik

Sju nya säkerhetsleverantörer går med i ETM Ready Program i syfte att öka takten i bekämpningen av de säkerhetshot som gömmer sig i krypterad trafik.

Sunnyvale, Calif. Oktober 2015: Blue Coat Systems, Inc., marknadsledande inom säkerhet för IT-företag, har lagt till sju nya partners i Blue Coat Encrypted Traffic Management (ETM) Ready Program, vilket ökar det totala antalet partners till 17. Denna grupp av ledande säkerhetsföretag utgör tillsammans det största industrisamarbete med syfte att hjälpa kunderna att avslöja och bekämpa hot som gömmer sig i krypterad trafik och samtidigt skydda den personliga integriteten och säkerställa efterlevnad. ETM Ready Program lanserades i mars 2015 i syfte att förbereda och certifiera Blue Coat Technology Alliance Partners  så att de kan integrera SSL-lösningar i Blue Coats arkitektur, vilket resulterar i de bästa säkerhetsprodukter som effektivt kan upptäcka och eliminera dolda hot i krypterad trafik.

De nya medlemmarna eSentire, Gigamon, LogRhythm, ManagedMethods, Symantec, TopSpin Security och Trend Micro sällar sig till ETM Readys grundare CA Technologies, Cyphort, Damballa, Fidelis Cybersecurity, HP, Lastline, RSA, SafeNet, Inc. (nu Gemalto), Venafi och VSS Monitoring.

Idag ökar antalet företag- och konsumentwebbplatser som har SSL-kryptering som standard för att säkra all data i transit. Enligt Blue Coat Labs undersökning av de tio mest besökta webbplatserna använder 100 % av dem HTTPS eller krypterad trafik, vilket gör att 100 % av denna trafik är osynlig för alla säkerhetsenheter, såvida den inte dekrypteras. Den ökande användningen av kryptering för att ta itu med integritetsfrågor skapar perfekta villkor för cyberbrottslingar som vill dölja skadlig kod inuti krypterade transaktioner. I själva verket har Blue

Coats forskare funnit att det ofta minskar nivån av den förfining som krävs för att skadlig kod ska undvika upptäckt och lättare ta sig in i nätverket.

Blue Coats forskare fann att över en typisk sjudagarsperiod var det, av 1,1 miljoner nya identifierade och klassificerade områden, över 40 000 förfrågningar med skadliga HTTPS-webbplatser och 100 000 förfrågningar (cirka 10 %) till kommando-och-control-HTTPS-platser redan smittade.

"För närvarande är krypterad trafik en enorm blind fläck hos företagen. Angelägenheten om den personliga integriteten kommer att medföra att denna trend fortsätter, men investeringar i nätverkssäkerhet slösas till stor del bort om krypterad trafik inte inspekteras ", säger Adrian Sanabria, senior säkerhetsanalytiker på 451 Research.

"Sofistikerade inkräktare vet att för att kringgå försvar och stjäla trafik eller data från företagen är det ofta så enkelt som att använda kryptering i transit och kanske en proxy eller två. Dock är tekniken för att dekryptera trafiken bara halva utmaningen den andra halvan är att utnyttja befintliga investeringar i nätverkssäkerhet, vilket är anledningen till att Blue Coats partneransträngningar är så viktiga ".

"I takt med att våra kunder i allt högre grad inför verktyg för SSL-kryptering växer behovet av ett grundligt sätt att hantera dem. Blue Coats SSL-krypteringslösning i kombination med ETM Ready Program är en utmärkt lösning som ger företag insikt i tidigare dolda hot ", säger Davitt J. Potter, senior teknisk chef i Arrow ECS.

"Som med all teknik eller alla verktyg som ger tillgång till känslig information blir det nödvändigt med ett stensäkert sätt att granska, hantera och styra åtkomsten till dessa kraftfulla verktyg. Vi fann att en kombination av Gemaltos SafeNet Luna SP HSM och Blue Coats SSL-krypteringslösning gör spridning och hantering samt skalbarhet och användbarhet av verktygen både enklare och säkrare. "

"Vi ser definitivt ett behov på marknaden för hantering och administration av säkerhetsinfrastrukturen i takt med att fler organisationer har mer SSL/TLS-krypterad trafik och behöver ett effektivt skydd av certifikat och nycklar tillsammans med det", säger David Etue, vice vd för affärsutveckling, identitets- och dataskydd i Gemalto.

"Att arbeta med Blue Coat och att ha våra branschledande HSM certifierade med ETM Ready-programmet är en stor tillgång för våra kunder."

"Kryptering är det bästa sättet att skydda den personliga integriteten. Men det har också snabbt blivit ännu en metod för angrepp i hot-landskapet ", säger Peter Doggart, vice vd för affärsutveckling i Blue Coat.

"Våra kunder säger att det är av största vikt att kunna skydda anställda och kunddata samtidigt som man skyddar sina nätverk, men den skyhöga användningen av kryptering hindrar deras förmåga att göra detta. Blue Coat och våra ETM Ready partners arbetar på att säkerställa att företagen kan skydda både den personliga integriteten och deras nätverk även när deras användning av kryptering växer. "

Om ETM Ready Program

ETM Ready är utformat för att göra det möjligt för Blue Coats teknikpartners att bygga lösningar som hjälper till att bekämpa säkerhetshot gömda i krypterad trafik samtidigt som det skyddar den personliga integriteten samt policies och regelefterlevnad. Genom att integrera sina produkter med Blue Coat SSL Visibility Appliance kan Blue Coats teknikpartners produkter erbjuda certifierade lösningar för att upptäcka, förebygga och eliminera dolda hot i krypterad trafik. För mer information, besök https://www.bluecoat.com/partners/etm-ready-certified-partners

# # #

Blue Coat and the Blue Coat logo are registered trademarks or trademarks of Blue Coat Systems, Inc. or its affiliates in the United States and certain other countries. All other trademarks mentioned in this document are the property of their respective owners.

Presskontakt Susan Rose, e-mail: susan@susanrose.se, Tel.: +46 73 300 3010

Citat

För närvarande är krypterad trafik en enorm blind fläck hos företagen. Investeringar i nätverkssäkerhet slösas till stor del bort om krypterad trafik inte inspekteras.
Adrian Sanabria, senior säkerhetsanalytiker på 451 Research.
Adrian Sanabria, senior säkerhetsanalytiker på 451 Research.