Bluefish första order från Irak

Nytt partnerskap etablerat för den irakiska marknaden

Under det gångna året har Bluefish aktivt sökt efter möjligheter att öka omsättningen på kort till medellång sikt, både inom befintliga marknader samt för nya marknader utanför Europa genom att ingå samarbeten med lokala partners som tar huvudansvaret för marknadsföring och distribution och som även bär lagerrisken.

Den första ordern som bolaget har fått från sin nya partner i Irak har ett värde som motsvarar en nettoomsättning på ca 11 MSEK. Varorna kommer att levereras och nettoomsättningen kommer att intäktsföras under andra halvåret 2014.

Vidare har Bluefish godkänts av det irakiska hälso-ministeriet samt erhållit ett godkännande för att bedriva verksamhet med läkemedel, vilket tillåter Bluefish att delta i framtida upphandlingar i landet.

Bluefish är ett svenskt läkemedelsbolag som grundades 2005 och som sedan starten har haft en kraftig internationell expansion. Bolaget inriktar sig uteslutande på utveckling, tillverkning och försäljning av generiska läkemedel. Bluefish har sin huvudsakliga försäljning inom EU och expanderar i områden utanför Europa. Produktportföljen består av 80 produkter och växer.