Delårsrapport januari - juni 2014

JANUARI – JUNI 2014

- EBITDA uppgick till -25,7 MSEK (-10,0)
- Resultat per aktie uppgick till SEK -0,55 (-0,36) före utspädning

APRIL – JUNI 2014

- EBITDA uppgick till -15,0 MSEK (-8,5)
- Resultat per aktie uppgick till SEK -0,32 (-0,23) före utspädning

HIGHLIGHTS

Lägre än förväntad nettoomsättning under första halvåret 2014
- Tillfällig brist på varulager samt utförsäljningar
- Svaga intäkter minskar lönsamheten

Fortsatt satsning på tillväxt inom nya områden
- Irak order levereras under Q4
- Nytt avtal i Spanien gäller från Q4

Framtidsutsikter 2014
- Stark försäljningsutveckling mot slutet av året
- Nya marknads- och produktlanseringar kommer att ha en positiv effekt på resultatet

Sedan förra året har Bluefish aktivt sökt möjligheter att öka intäkterna på kort- till medellång sikt, både på befintliga marknader men även på marknader utanför Europa genom att ingå partnerskap med lokala företag som tar huvudansvaret för marknadsföring och distribution samt tar på sig lagerrisk. Under de första sex månaderna har bolaget fortsatt att stärka organisationen för att kunna växa i områden utanför EU. I april fick bolaget sin första order från en ny partner i Irak och arbetet med att identifiera affärsmöjligheter på nya marknader fortsätter. För att underlätta produktleveranser till dessa nya marknader har Bluefish etablerat ett logistiknav i Dubai, varifrån produkter avsedda för marknader utanför EU kommer att distribueras.

Nettoomsättningen under första halvåret var en besvikelse. Som en följd av en tillfällig indragning av GMP-certifikatet för en av företagets viktigaste avtalspartners för batchanalys kunde en betydande del av företagets produkter inte frisläppas till försäljning inom EU, vilket skapade brist på varulager på flera viktiga marknader. Stora ansträngningar sattes in för att identifiera alternativa leverantörer, och i slutet av mars, hade alla berörda produkter överförts till ett nytt laboratorium. Ändå fortsatte utbudet på vissa marknader att påverkas även under det andra kvartalet. Dock var effekten i det andra kvartalet lägre än i det första kvartalet. Bolaget förväntar sig inga ytterligare effekter under resten av året. Dessutom, på grund av förestående förfallodatum för vissa varor i kombination med en oväntad nedgång i marknadspriser för dessa produkter, fattade företaget beslutet att sälja dessa produkter med förlust. Detta har påverkat omsättningen under både det första och andra kvartalet. Minskad omsättning och bruttovinst har haft en negativ inverkan på bolagets resultat. Dessutom har valutorna påverkat EBITDA negativt med sammanlagt 4,1 MSEK under första halvåret 2014.

Utvecklingsprojekt framskrider
Flera av bolagets egna utvecklingsprojekt är inne i slutfasen av utvecklingen. För den mest framskridna produkten kommer registreringsfilen lämnas in i början av 2015. Bolaget räknar med att lämna in fyra av sina utvecklingsprodukter under nästa år med förväntade lanseringar på marknaden under 2016. Det totala nettoomsättningsvärdet för dessa fyra produkter där Bluefish har för avsikt att sälja själva uppskattas till cirka 100 MSEK på årsbasis. Dessutom pågår diskussioner med potentiella partners för marknader utanför Bluefish befintliga områden.

Stärkt kapitalstruktur
Under andra kvartalet slutförde bolaget en nyemission om 50 MSEK. Vidare har erbjudandet att förlänga innehavet i konvertibeln fram till 30 juni 2017 accepterats av innehavare till ett belopp om 21,7 MSEK. Efter återbetalningen på 18,4 miljoner kronor i juni, uppgick den totala nettoskulden till 39,2 MSEK per den 30 juni 2014, jämfört med 60,2 MSEK vid årets början. Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 32,4% den 30 juni 2014, jämfört med 54,6% i början av året.

FRAMTIDSUTSIKTER
I juli vann företaget en ny upphandling med Servicio Andaluz de Salud (SAS), det allmänna sjukvårdssystemet i Andalusien i Spanien. De första leveranserna är planerade till det fjärde kvartalet.

Ett antal nya produkter kommer att lanseras under det fjärde kvartalet på flera av bolagets marknader, inklusive Co-amoxiclav 500/125 och 850/125mg, Eplerenone 25/50mg, Escitalopram 5/10/15/20mg, Esomeprazole 10/20mg, Finasteride 1/5mg och Irbesartan 75/150/300mg. Dessutom kommer den första ordern från bolagets nya partner i Irak att levereras under fjärde kvartalet 2014. Nettoomsättningsvärdet av denna order är cirka 11 MSEK.

Med ett flertal nya intäktskällor som tillkommer under fjärde kvartalet förväntar sig bolaget en extra nettoomsättning på ca 15 MSEK i Q4 2014, vilket innebär en tillväxt på 35% jämfört med Q4 2013. Tillväxten i nettoomsättningen för helåret 2014 förväntas uppgå till 5-10%. Den inkrementella försäljningen från nya produktlanseringar och nya marknadsmöjligheter kommer att ha en positiv inverkan på bolagets resultat redan i år.

Bluefish är ett svenskt läkemedelsbolag som grundades 2005 och som sedan starten har haft en kraftig internationell expansion. Bolaget inriktar sig uteslutande på utveckling, tillverkning och försäljning av generiska läkemedel. Bluefish har sin huvudsakliga försäljning inom EU och expanderar i områden utanför Europa. Produktportföljen består av 80 produkter och växer.