Delårsrapport januari - mars 2014

- EBITDA uppgick till -10,7 MSEK (-1,5)
- Resultat per aktie uppgick till -0,24 kronor (-0,13) före utspädning

HIGHLIGHTS
Tillfällig indragning av GMP certifikat för tredjeparts batch-analys laboratorium
- Brist på varulager uppskattas ha försämrat försäljningen med ca 5,5 MSEK
- Överföring av analys för frisläppning av produkter till nytt laboratorium genomförd

Nyemission om ca 50 MSEK
- Förbättrad likviditet samt stärkt kapitalstruktur
- Emissionsbelopp på 50 MSEK garanterad av Färna Invest och Nexttobe

Framtidsutsikter 2014
- Tvåsiffrig tillväxt för nettoomsättningen
- Förbättrad EBITDA lönsamhet

Året inleddes starkt med de första leveranserna till den vunna upphandlingen i Spanien. I november förra året valdes Bluefish till exklusiv leverantör av fyra produkter inom onkologiområdet under två år i den spanska regionen Andalusien. Avtalet påverkar bolagets försäljning och lönsamhet från och med januari 2014 och väntas öka nettoomsättningen med ungefär 15 MSEK på årsbasis. Upphandlingar av läkemedel är vanligt förekommande i övriga Europa men Andalusien är hittills den enda av Spaniens 17 regioner där förfarandet används.

I början av februari fick en av bolagets viktigaste partners för batch-analyser sitt GMP certifikat tillfälligt indraget efter en inspektion av den brittiska läkemedelsmyndigheten MHRA. TIll följd av indragningen kunde ett stort antal av Bluefish produkter inte frisläppas för försäljning vilket resulterade i brist på varulager på flera marknader. Bolaget uppskattar att denna varulager brist har påverkat försäljningen negativt med ca 5,5 MSEK under perioden. Därtill har bolaget valt att sälja ut produkter med kort livslängd, där även marknadspriset oväntat fallit kraftigt, till priser som understiger anskaffningskostnad. Beslutet att sälja ut produkterna togs för att undvika kassering och har påverkat bolagets lönsamhet negativt under kvartalet. Totalt beräknas periodens bruttoresultat ha försämrats med ca 3,5 MSEK till följd av dessa ogynnsamma omständigheter.

I enlighet med vad som tidigare kommunicerats väntas ett flertal av bolagets egenutvecklade produktformuleringar kunna skickas in för registrering under den senare halvan av 2014. Under årets första kvartal har diskussioner inletts med potentiella partners för att möjliggöra registrering av produkterna utanför bolagets befintliga marknader.

FRAMTIDSUTSIKTER
Trots den tröga starten på året förväntas en tvåsiffrig tillväxt för nettoomsättningen för helåret 2014. Med en bruttomarginal bibehållen på föregående års nivå förväntas en förbättring av lönsamheten mätt som EBITDA under året. Då volymerna väntas öka kommer även varulagret att växa, dock i begränsad omfattning med målsättningen att bibehålla genomsnittligt antal försäljningsdagar i varulager på en fortsatt effektiv nivå.

Bluefish är ett svenskt läkemedelsbolag som grundades 2005 och som sedan starten har haft en kraftig internationell expansion. Bolaget inriktar sig uteslutande på utveckling, tillverkning och försäljning av generiska läkemedel. Bluefish har sin huvudsakliga försäljning inom EU och expanderar i områden utanför Europa. Produktportföljen består av 80 produkter och växer.