Changemaker Education satsar på indiespelsutbildning i Norrbotten

Report this content

Sunderby folkhögskola och Changemaker Education AB drar igång en unik spetsutbildning i indiespelutveckling i samverkan med Boden Business Park i Norrbotten. Utbildningen är den första i sitt slag i Sverige.

Vi tar ytterligare ett steg mot att etablera Boden som ett centrum för spelutveckling, säger Mattias Bergqvist, affärsutvecklare spel, Bodens Utveckling.

Om du har velat bli en fena på dataspelsutveckling har du fram tills i höst varit hänvisad till spetsundervisning i de södra delarna av landet. Nu vrids kartan om rejält då Boden Business Park blir platsen för en riktad utbildning för spelutveckling. I höst kommer de första 35 deltagarna till Sävast i Boden för den historiska uppstarten av den tvååriga yrkesinriktade utbildningen.

Utbildningen är ett samverkansprojekt mellan Bodens Utveckling, Changemaker Education AB och Sunderby Folkhögskola där de sistnämnda blir huvudman. Det i branschen mycket välkända Stockholmsföretaget Changemaker Education AB, som bland annat står bakom framgångssagan Futuregames kommer att bemanna och driva utbildningen med lärare och föreläsare.

Söktrycket är oerhört stort i branschen. Det handlar om 1200 sökande till 200 utbildningsplatser om året. Nu kan vi möta detta med en utbildning som utvecklad på begäran av branschen. Den riktas till de som vill lära sig att skapa spel och arbeta i mindre oberoende företag, eller starta egna. Och vi kan fortlöpande anpassa utbildningen efter vad branschen behöver. Det känns otroligt kraftfullt, konstaterar Per Myrén, Changemaker Education AB.

— Vi blir en talangfabrik, något som ger oss långsiktighet i den satsning på spelutveckling som vi redan dragit igång. Utbildningen kom till stånd efter en dialog med Sunderby folkhögskola. De driver sedan tidigare distansutbildningen Gamemaker, som är en instegsutbildning men var intresserade av att komma vidare med en fördjupning på en mer professionell nivå. Efter det att vi visade vad vi kunde erbjuda har det hela gått snabbt, fortsätter Mattias Bergqvist.

De inledande samtalen ägde rum under hösten 2016 och det var inga långa ledningar mellan Sunderbyn och Sävast visade det sig. Axet blev snabbt till en färdig limpa.

— Det känns fantastiskt, att bidra till, och att finnas med, i dessa spännande och utvecklande sammanhang. Vi är helt övertygade om att vår yrkesförberedande utbildning, som är den första i sitt slag i landet, kommer att attrahera och underlätta för spelstudios att etablera sig och växa i regionen, säger Lars Lundqvist, studierektor vid Sunderby folkhögskola.

Det här är ett led i vår strategiska satsning att närma oss Boden. Vi har ökat vår utbildningsverksamhet med 25 procent under 2016 och för att vara en relevant aktör är en filialverksamhet nödvändig, säger Madelene Hansson, rektor vid Sunderby folkhögskola.

Hela processen har gått väldigt snabbt, precis som hela branschen. Deltagarna ska, som sagt, vara på plats redan till hösten. Behovet av bostäder är också en del i lösningen av ekvationen.

Vi jobbar med att lösa boendefrågan och det kommer att finnas boendemöjligheter i anslutning till utbildningen. På sikt är målet att kunna erbjuda olika typer av boenden och övernattningsmöjligheter, som studentrum, lägenhetshotell och hotellrum, säger Erik Svensson, vd Bodens Utveckling AB.

Värt att nämna i sammanhanget är att var tionde världsinnevånare har i dag spelat något av de svenska dataspelen som finns på marknaden. Minecraft, Battlefield och Candy Crush Saga, exempelvis, lockar hundratals miljoner spelare världen över och svenska utvecklare prisas på de stora galorna. I år hade Sverige fyra vinnare under Game Developers Conference i San Francisco.

Branschen ger jobb och företagen slåss om blivande arbetskraft, kompetensbristen är dock en flaskhals, liksom de ännu begränsade möjligheterna till kvalificerad yrkesutbildning. Det betyder att Sunderby folkhögskola, Boden och Sävast nu kliver in som en mycket attraktiv spelare – om uttrycket tillåts.

Mattias Bergqvist, Bodens Utveckling.

Moa Szybalsky Hjalmarstål, Sunderby fhs.

Per Myrén, Changemaker Education AB.

Taggar: