Svenska Mästerskapen & JSM i Indoor Skydiving 16 feb 2019

Svenska Fallskärmsförbundet i samarbete med Bodyflight Sweden arrangerar det fjärde öppna Svenska Mästerskapen & JSM i Indoor Skydiving. Den 16 februari i Bromma ska det koras nya svenska mästare i Indoor Skydiving.

De tävlande ska göra upp i världens högsta vindtunnel där fritt fall kan simuleras i hastigheter över 300 km/h.

Hela 21 lag med totalt 54 tävlande ställer upp i Svenska öppna mästerskapen i Indoor Skydiving & JSM i Bodyflight’s vindtunnel i Bromma. De tävlande kommer från hela Sverige och representerar många av landets fallskärmsklubbar. Tävlingen är precis densamma som vid fallskärmshoppning, men tack vare vindtunneln kan publiken se allt som händer med bara glasväggar mellan sig själva och de tävlande.

NYTT 2019

Ny tävlingsgren

Nytt för 2019 är att vi kommer få se tävlande i disciplinen Dynamic 4-Way, en otroligt fartfylld gren där lagen består av fyra personer som ska ta sig igenom en tänkt “bana” i vindtunneln så snabbt som möjligt. De flyger i hela vindtunneln och använder samtliga möjliga flygande positioner. Flygningen ska ske korrekt och de kan få tidspåslag om de bryter en stråle under vissa delar av sträckan de flyger.

Inte bara fallskärmshoppare

I år kommer renodlade vindtunnelflygare som aldrig hoppat fallskärm ställa upp i SM. Ett av lagen, Los Rigidos, består av Felix Herngren och Petter Mazzetta som tävlar i grenen Dynamic 2-way.

-”Det ska bli sjukt kul att tävla med Felix i Dynamic 2-way, Felix är helt klart redo för tävlingssammanhang och har vad som krävs för en pallplats. Vår gren brukar beskrivas som sportens rallycross, vi måste vara snabba och precisa i vår flygning, allt kan hända i de farter vi flyger i. Målet är att bli landslag 2020 och det är ett fullt möjligt mål!” säger Petter Mazzetta, Sveriges kanske främsta extremsportare.

Om disciplinerna under SM i Indoor Skydiving 2019

Fem olika discipliner finns representerade under Svenska Mästerskapen:

-FS4, Formation Skydive.

Varje lag består av 4 personer som flyger horisontellt och ska bygga så många formationer som möjligt under 35 sekunder. Formationerna lottas, är förutbestämda och är samma för samtliga tävlande lag.

-VFS, Vertical Formation Skydive.

Varje lag består av 4 personer som flyger vertikalt, med huvudet upp eller ner, och ska bygga så många formationer som möjligt under 35 sekunder. Formationerna lottas, är förutbestämda och är samma för samtliga tävlande lag.

-Dynamic 2-way

Varje lag består av 2 personer som använder hela vindtunneln och flyger i alla positioner. Tävlingen är uppdelad i en Speed round och en Free round. I Speed ska de tävlande ta sig igenom en tänkt bana så snabbt som möjligt, snabbast ut ur vindtunneln vinner.

I Free round bedöms de tävlande utefter presentation, utförande och svårighetsgrad, lagen har 60 sekunder på sig och det bjuds på publikfrieri, är artistiskt och flygs ibland till musik.

-Dynamic 4-way

Varje lag består av 4 personer som använder hela vindtunneln och flyger i alla positioner. Tävlingen är uppdelad i en Speed round och en Free round. I Speed ska de tävlande ta sig igenom en tänkt bana så snabbt som möjligt, snabbast ut ur vindtunneln vinner.

I Free round bedöms de tävlande utefter presentation, utförande och svårighetsgrad, lagen har 90 sekunder på sig och det bjuds på publikfrieri, är artistiskt och flygs ibland till musik.

-Solo Freestyle

Den mest artistiska disciplinen, påminner om dans, gymnastik och vissa ser en likhet med vattenbalett. Deltagarna tävlar ensamma och det är två olika program de ska bemästra.

I det första programmet skall tre förutbestämda rörelser ingå, rörelserna är samma för alla tävlande och utöver dessa rörelser skapar de resten av programmet själva.

Det andra programmet är öppet vilket innebär att de tävlande ska flyga så snyggt, svårt och harmoniskt som möjligt. I Freestyle är det vanligt med domar-och publikfrieri och flygs ibland till musik.

Om vindtunnel-flygning

En vindtunnel simulerar fritt fall och känslan är precis densamma som att hoppa ut från ett flygplan, eller en klippavsats, men under betydligt säkrare former. Lufthastigheten anpassas efter varje person som ska flyga. Tillsammans med en instruktör som också befinner sig i själva vindkammaren får besökaren lära sig att flyga med sin egen kropp som enda verktyg. Specialutbildade vindtunnelinstruktörer ser till att säkerheten kommer i första hand och att alla får en upplevelse utöver det vanliga.

Bodyflight’s vindtunnel är den högsta i världen och mäter en inre flyghöjd på nästan 23 meter. Konstruktionen fyller nästan hela den 56 meter höga betongsilon som den är byggd i och på gatan skulle konstruktionen vara lika hög som ett 18 våningshus. Luften drivs av fyra enorma fläktar på ca 2600 hk som förflyttar luften och kan skapa lufthastigheter på över 300 km/h. Tack vare stora ytor som är byggda i glas är det väldigt publikfriande att se på när andra flyger, även om det såklart är roligare att flyga själv så är det mycket underhållande att se andra flyga fritt. Bodyflight Stockholm flyger alla från 3 år och har sedan invigningen i april 2015 gästats av över 60.000 personer som fått prova känslan av fritt fall.

För praktiska frågor, högupplösta bilder, intervju med tävlande, provflygning

Björn Gunnelöf, Presskontakt Bodyflight

Tel: 070-2116764 E-post: bjorn@bodyflight.se