Bogfelts tar in partner för tillväxt

Report this content

Bogfelts, en ledande leverantör av helhetslösningar för installation och service av gatu- och utomhusbelysning, har beslutat att gå samman med investeringsfonden Accent Equity 2012 för att öka takten i företagets tillväxtstrategi. Bogfelts är idag den ledande oberoende aktören i branschen och önskar utöka sitt erbjudande samt sin geografiska närvaro. Bolagets nuvarande ägare, Joakim Bogfelt, kommer att fortsätta som VD och betydande ägare. Bogfelts omsatte under 2015 cirka 170 miljoner kronor och bolaget har cirka 45 anställda.

– Vi har uppnått en betydande tillväxt under de senaste sju åren, säger Joakim Bogfelt, VD, grundare och nuvarande ägare av Bogfelts. Vid planeringen av nästa steg i vår tillväxtstrategi har vi beslutat oss för gå samman med en erfaren delägare med gedigen kompetens från liknande situationer. Accent Equity har dokumenterad erfarenhet av att bygga svenska och nordiska marknadsledare och är därför vårt val som partner.

Bogfelts grundades av Joakim Bogfelt 2009 efter att han varit verksam under mer än 20 år inom gatubelysningsföretag. Företaget är idag verksamt i Storstockholm och har etablerat sig som den största oberoende helhetsleverantören i branschen vid sidan av integrerade aktörer som Vattenfall och One Nordic. Bogfelts har utvecklat ett kostnadseffektivt och flexibelt erbjudande som attraherat en stabil kundkrets av företrädelsevis kommuner. Företaget är verksamt främst inom installation och service & underhåll, men även inom handel med produkter.

– Joakim har tillsammans med sitt team under relativt kort tid etablerat en mycket stark kundbas i Stockholmsområdet, säger Niklas Sloutski, VD på Accent Equity Partners, rådgivare åt Accent Equity 2012. Vi delar företagets tillväxtambitioner och ser stora expansionsmöjligheter på andra geografiska marknader liksom inom närliggande produkt- och tjänsteområden. Vi ser mycket fram emot att under de närmaste åren få vara med och bidra till att bygga Bogfelts till ett ännu starkare företag.

För mer information, v g kontakta:

Niklas Sloutski, Accent Equity Partners AB
070 300 99 59 eller niklas.sloutski@accentequity.se

Joakim Bogfelt, Bogfelts Installationer & Entreprenad AB
070 944 49 50 eller joakim@bogfelts.se

Accent grundades 1994. Sedan starten har Accent-fonder investerat i ett 70-tal bolag, varav ett 50-tal har fått nya ägare. Accent Equity Partners AB har varit rådgivare åt sju fonder med ett totalt förvaltat kapital på cirka 12 miljarder kronor. Accents målsättning är att utveckla portföljbolagen till svenska, nordiska, europeiska eller globala aktörer genom hållbara förbättringar av företagens affärsverksamhet och strategiska positioner. www.accentequitypartners.se

Taggar: