Svensk mångmiljonär inspirerar till framgång

Report this content

Finansmarknaden gungar och det politiska världsläget känns allt annat än stabilt. Ändå går fler svenskar än någonsin i tankar på att starta eget.

De nyligen införda lättnaderna i reglerna kring till exempel aktiebolag har fått många att starta nya företag. Och statistiken visar att det framförallt är de unga och kvinnorna som vågar.

I sina memoarer ”Mitt grönskande liv” (Fischer & Co) berättar den framgångsrike affärsmannen Bengt Nygren, 80, om liv och affärer och om den unika idén med ”Buketten”, världens första snabbköpskedja för blommor. Det är den sanna historien om en outbildad springpojke från Sundsvall som blev så rik att han idag kan donera 10 miljoner kronor årligen till utbildning för unga och fattiga människor.

”Mitt grönskande liv” gestaltar den kreativitet och framåtanda som utmärkte Sverige under 1950- och 60-talen, och inte minst det politiskt hårda företagarklimatet under 70-talet som fick Bengt Nygren och många med honom att lämna landet.

Men boken är inte bara en tidsspegel utan ger också handfasta råd om hur man skapar ett framgångsrikt företag. För mycket har hänt under de senaste 30 åren, enligt Bengt Nygren.

- Skillnaden i företagarklimat är enorm inom många områden. På 70-talet till exempel betraktades det ofta som asocialt att äga ett företag, särskilt om det var lönsamt. Men när man som jag har bott utanför Sverige länge så ser man skillnaderna. Svensken har aldrig haft det bättre än nu. Sveriges ekonomi är god trots att nästan alla länder i Europa är i djup kris.

Ett av Bengt Nygrens viktigaste råd till alla som vill lyckas i affärer är att våga tänka nytt om det man håller på med inte bär.

- Undvik områden som du inte behärskar bra - och undvik att låna för mycket pengar!

Bengt Nygren säger att han har sin hustru att tacka för mycket, hon som gjorde det möjligt för honom att satsa allt. Det är för övrigt något som alla kvinnliga företagare måste tänka på, menar han:

- Ni kvinnor är ofta mer ambitiösa än vi män. Det gäller att lösa marktjänsten i hemmet på ett bra sätt. Den som startar ett företag måste vara beredd på att arbeta långa dagar och vara totalt fokuserad på företaget.

.

”Mitt grönskande liv” kommer ut den 25 augusti på Fischer & Co.

För recensionsexemplar eller kontakt med författarna:

ann@lindco.se

mvh