Det livsviktiga knipet

Kvinnohälsoprofilen, journalisten, yogaläraren och författaren Karin Björkegren Jones kommer i sommar ut med boken Nya knip - för bättre sexliv, stoltare hållning och starkare kropp, där hon uppmanar kvinnor att lära känna sina underliv och att plocka fram kraften som finns där. Det är en viktig bok som är del av en pågående kvinnokamp och som kommer att göra stor skillnad för många!

År 2013 kom Knip för bättre hälsa ut för första gången. Sedan dess har Karin Björkegren Jones rest Sverige runt och hållit fulltecknade och uppskattade knipworkshoppar för kvinnor. Hon har också föreläst och förklarat allt om knipet för urologer, gynekologer och barnmorskor.

Mycket har hänt under dessa år; vi ser idag en ökad medvetenhet om och öppenhet kring underlivsproblem, men också en stigande ilska över brister inom vården för kvinnor (stängda BB-avdelningar, barnmorskebrist, okunskap kring t ex endometrios, vestibulit och vaginism) och inte minst har vi upplevt det glödheta metoo-upproret ... Med bättre kunskap om och kontakt med sina underliv blir kvinnor inte bara starkare, deras röster blir tydligare, högljuddare och mäktigare. Sångare, dansare och skådespelare vet det: Kraft och pondus kommer från könet. Snipprevolutionen är här!

Bäckenbottenträning är inte bara viktigt för kvinnor som fött barn och för att slippa och motverka inkontinens, foglossning, hemorrojder och framfall. Att hitta och träna sitt rotlås - en central del av vad yoga handlar om - kan också ge en massa trevliga biverkningar, som en stoltare kroppshållning, mindre ont i ryggen, plattare mage, tajtare slida, intensivare orgasmer och ett roligare sexliv. Dessutom är bäckenbotten tillsammans med diafragman och andetaget pumpen för lymfsystemet, som Karins senaste bok Omstart handlade om.
Idag säger siffrorna att en tredjedel av alla kvinnor över 35 år har någon form av inkontinensproblematik. Vi vet att fem minuters daglig knipträning som innehåller styrkeknip, uthållighetsknip och snabbhetnsknip kan hjälpa 70 procent av de drabbade. Men framförallt så kan knipträningen förebygga inkontinens.

Det är viktigt att betona att Nya knip är en helt omarbetad bok med flera nya kapitel som yonimassage, hormonmanifest av fertilitetsrådgivaren Jenny Koos, recept på snippolja och mycket mer.  Men liksom i första upplagan innehåller den också expertråd från en sjukgymnast, en dansare, en barnmorska och en personlig tränare, som förklarar hur man med hjälp av knipet får en stark och frisk kropp.

Karin Björkegren Jones är författare, journalist och yogalärare och har lång erfarenhet av yogan som verktyg för välmående och god hälsa. Hon har skrivit ett flertal böcker om yoga och kvinnohälsa och är även utbildad lymfmassör. Karin arrangerar dessutom populära knipworkshoppar och ordnar yogaresor över hela världen.

ISBN 978-91-552-6541-0
Recensionsdag 2018-08-06

Presskontakt: Matilda Berg, matilda.berg@semic.se, 076-546 30 66
Marknadschef: Malin Tiselius, malin.tiselius@semic.se, 076-546 30 53

Bokförlaget Semic startade sin verksamhet i juni 1950. Vi ger ut cirka 100 böcker per år om mat och dryck, handarbete, hobby och inredning, blommor och trädgård, djur och natur, sport och fakta samt böcker för barn och ungdomar, kalendrar och julklassiker. Vi trycker våra böcker i ovanligt stora upplagor, säljer dem till ovanligt bra priser och når ovanligt många läsare. Merparten av vår utgivning är svenska originalböcker. Bokförlaget Semics redaktion, marknadsavdelning och produktionsavdelning är förlagda till Sundbyberg. Semic är en del av Bonnierförlagen AB.