Ny bok om 11 september-attackerna

Det har snart gått tio år sedan terrorattackerna mot USA den 11 september. I sin nya bok karttlägger Gunnar Wall, författare och frilansjournalist, förloppet steg för steg samt undersöker ett delvis okänt internationellt maktspel, som förklarar vad som skedde före, under och efter den 11 september.

Det började som en vanlig solig tisdagsmorgon på USA:s östkust. Men under några timmar förvandlades vardagen till ett fasansfullt inferno för många tusen personer. 11 september blev ett datum som kom att förknippas med tidernas mest sensationella terrordåd. Nu har tio år gått. Vissa delar av mardrömmen har vi börjat glömma. Andra inslag i det som hände fick vi inte veta något om då.

Författaren Gunnar Wall har gått tillbaka och kartlagt det kusliga förloppet, steg för steg. Han har också undersökt ett delvis okänt internationellt maktspel som förklarar vad som skedde före, under och efter 11 september. Sanningen är i stora stycken förbluffande: Attentatet kom inte alls som en blixt från en klar himmel. Det fanns många som försökte förhindra det. Men i Vita huset blundade man envist och till synes systematiskt – tills det var för sent.

Gunnar Wall har skrivit flera bästsäljande böcker om brottslighet, makt och politiska hemligheter. Han avslutar sin dramatiska genomgång av 11 september med ett kapitel om terror genom tiderna.

För mer information, kontakta:
Kajsa Berglund
kajsa.berglund@semic.se

Esplanaden 3B
172 25 Sundbyberg
www.semic.se

Om oss

Bokförlaget Semic startade sin verksamhet i juni 1950. Vi ger ut cirka 100 böcker per år om mat och dryck, handarbete, hobby och inredning, blommor och trädgård, djur och natur, sport och fakta samt böcker för barn och ungdomar, kalendrar och julklassiker. Vi trycker våra böcker i ovanligt stora upplagor, säljer dem till ovanligt bra priser och når ovanligt många läsare. Merparten av vår utgivning är svenska originalböcker.Bokförlaget Semics redaktion, marknadsavdelning och produktionsavdelning är förlagda till Sundbyberg. Semic är en del av Bonnierförlagen AB.