Boliden planerar sälja chilenska Lomas Bayas och Fortuna de Cobre till Noranda och Falconbridge Boliden Ltd planerar att sälja det chilenska kopparprojektet Lomas Bayas och den intilliggande kopparfyndigheten Fortuna de Cobre till de kanadensiska gruv- och metallföretagen Noranda Inc. och Falconbridge Limited. En försäljning väntas inbringa mer än 175 miljoner US dollar. Affären innebär samtidigt, om den genomförs, ett nedskrivningsbehov på omkring 375 miljoner US dollar. - Försäljningen av de chilenska enheterna kan ses som ett led i Bolidens pågående kostnadsreducerings- och omstruktureringsprogram, säger Bolidens VD och koncernchef Thomas Cederborg. En definitiv affär kräver dock bland annat godkännande av inblandade företags styrelser. Ytterligare information lämnas av VD Thomas Cederborg, tel 08-610 1602, eller informationsdirektör Leif Öberg, tel 08-610 1557. www.boliden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT01140/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT01140/bit0002.pdf