Bolidens nyemission: över 90% tecknade

Bolidens nyemission: över 90% tecknade Toronto, Kanada och Stockholm (31 mars 2000) - Boliden Limited meddelade idag att företaget nu har avslutat sin nyemission om 150 MUSD. Preliminära resultat visar att nyemissionen tecknades till över 90%. Slutgiltigt resultat väntas nästa vecka. Bolidens verkställande direktör Anders Bülow säger i en kommentar: - "Vi är mycket glada för att nyemissionen blev så framgångsrik. Vi är också glada för det stöd som gamla och nya aktieägare givit bolaget speciellt som världens aktiemarknader under hela emissionsperioden har präglats av nervositet. Styrkan i alla investerares engagemang i företaget bådar gått inför framtiden." Nyemissionen genomfördes i Kanada och Europa baserad på ett prospekt som godkändes av kanadensiska myndigheter och av OM Stockholmsbörsen. Bolidens stamaktier handlas på Torontobörsen och på OM Stockholmsbörsen i form av depåbevis (varje depåbevis motsvarar en stamaktie). En del av tillskottet från nyemissionen kommer att användas för att återbetala det utestående beloppet på den överbryggningskredit som Boliden nyligen träffat avtal om och för att finansiera slutförande av utbyggnaden av Rönnskärsverken. Denna utbyggnad, vilken inleddes i juli 1998 och planeras vara färdigställd i augusti 2000, kommer att öka Rönnskärs produktionskapacitet med drygt 70 procent, från 140 000 till 240 000 ton kopparkatod per år. Leif Öberg Manager, Investor and Public Relations Boliden Mineral AB Gävlegatan 22 100 31 Stockholm Telefon: 0705-542 542 Fax: 08-31 55 45 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/31/20000331BIT01040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/31/20000331BIT01040/bit0002.pdf