Åsa Jackson ny direktör för Corporate Responsibility

Åsa Jackson har utsetts till ny direktör för Corporate Responsibility och kommer att ingå i Bolidens koncernledning. Åsa tillträder tjänsten den 1 januari 2019 och efterträder Thomas Söderqvist.

Åsa har en lång bakgrund inom industriföretag, närmast från Ahlstrom-Munksjö där hon ingick i koncernledningen med ansvar för HR, hälsa och säkerhet. Dessförinnan innehade Åsa flertalet roller inom ABB Sverige, bland annat som direktör för HR och hållbar utveckling.

- Bolidens verksamhet kännetecknas av långsiktighet samtidigt som vi genomför kontinuerliga förbättringar. Åsas kompetenser och erfarenheter kommer vara mycket värdefulla i den fortsatta utvecklingen av företaget, säger Mikael Staffas, vd och koncernchef för Boliden.

Åsa har en examen i företagsekonomi från Handelshögskolan i Göteborg och har genomgått ett flertal vidareutbildningsprogram, bland annat vid IMD i Schweiz.

Inom ansvarsområde Corporate Responsibility ingår HR, kommunikation, hållbarhet, säkerhet och kvalitet.

Thomas Söderqvist kommer, som tidigare meddelats, övergå till en roll som senior rådgivare inom Boliden.

Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070- 453 65 88.

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 700 medarbetare och en omsättning på 50 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.

www
.boliden.com