Boliden förvärvar gruva och prospekteringsrätter i Finland

Boliden har träffat avtal med australiensiska Altona Mining att köpa koppargruvan Kylylahti med prospekteringsrättigheter och koppar-/nickelfyndigheter i Outokumpufältet i östra Finland. Köpeskillingen uppgår till 95 miljoner USD. Avtalet förutsätter godkännande av det finska Konkurrens- och konsumentverket och aktieägarna i Altona Mining Limited.

- Vi ser flera synergier inom gruvdrift, metallurgi och prospektering. Prospekteringsområdena påminner om de svenska förhållandena vi har erfarenhet av och vi ser potential för ytterligare fyndigheter. Genom förvärvet etablerar vi också Boliden som ett gruvföretag i Finland där vi redan har betydande verksamhet inom smältverk, säger Lennart Evrell, vd och koncernchef för Boliden.

De prospekteringsområden som ingår i förvärvet ligger kring tidigare gruvor och koppar- och nickelfyndigheter.

- Prospekteringsinsatserna i området har varit begränsade sedan mitten av 1980-talet och potentialen under 400 meters djup har inte utforskats i detalj, säger Jan Moström, affärsområdeschef för Boliden Gruvor.

Kylylahtigruvan ligger 45 mil nordost om Helsingfors. Gruvan har 110 anställda och ca 120 entreprenörer. Koppar står för 80 procent av intäkterna, och guld, zink och silver för resten. Gruvan startades 2012 och har en kapacitet på 650 000 ton malm per år. Livslängden är beräknad till år 2021, baserad på gruvans nuvarande mineralreserver.

Under den senast publicerade 12-månadersperioden, till mars 2014, producerades 9 000 ton koppar, 300 kg guld, 2 200 ton zink och 2 100 kg silver i koncentrat. Rörelseresultatet för 2013 uppgick till 18 miljoner USD. Gruvkoncentraten levereras redan idag till Bolidens smältverk Harjavalta och Kokkola för förädling till färdiga metaller.

Köpeskillingen är 95 miljoner USD. Därtill kommer justeringar för rörelsekapital, nettoskuld och nettoinvesteringar fram till tillträde. Köpet ska finansieras inom befintliga låneramar och planen är att slutföra affären den 1 oktober 2014.

Telefonkonferens idag den 8 juli kl 09.30 (CET) för ytterligare information
Med anledning av förvärvet arrangerar Boliden en telefonkonferens idag, tisdagen den 8 juli, klockan 09.30 (CET) med vd och koncernchef Lennart Evrell, och ekonomi- och finansdirektör Mikael Staffas. Presentationen hålls på engelska och kommer även att finnas tillgänglig som audiocast på Bolidens webbsida www.boliden.com.

För att vara säker på att uppkopplingen till konferenssamtalet fungerar ber vi er ringa in några minuter innan konferensen börjar för att registrera er. Telefonnummer:
Sverige: +46 8 5199 9355
UK: +44 20 3194 0550
US: +1 8552 692 605

Presentationsmaterial kommer att finnas tillgänglig på www.boliden.com innan konferensen startar.

Marcela Sylvander, Group Communication, +46 733 244551
Sophie Arnius, Group IR, +46 705 908072

Informationen är sådan som Boliden ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 juli 2014, klockan 01:00 CET.