Boliden tecknar kreditavtal om 850 miljoner Euro

Boliden har tillsammans med 13 banker tecknat ett syndikerat kreditavtal om 850 miljoner Euro bestående av två faciliteter. Den ena faciliteten är på 450 miljoner Euro, har en löptid på 5 år och ersätter en existerande facilitet på 5 800 MSEK med förfall år 2015. Den andra faciliteten är på 400 miljoner Euro, har en löptid på 3 år och ersätter en existerande facilitet på 400 miljoner Euro med förfall 2017.

-          Vi är nöjda med avtalet som förbättrar löptiden för skuldportföljen och samtidigt sänker de totala finansieringskostnaderna, säger Mikael Staffas, Bolidens CFO.

Bolidens totala låneramar är, efter tecknandet av det nya avtalet, närmare 13 miljarder SEK med en genomsnittlig löptid i skuldportföljen på 3,7 år. Faciliteterna kan nyttjas i flera valutor och är delvis planerade som backup-faciliteter.

Marcela Sylvander, Director Group Communications, +46 8 610 1630, +46 733 244551

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 800 medarbetare och en omsättning på 34 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.
www
.boliden.com