Bolidens tredje kvartal: Starkt resultat och hög gruvproduktion

Bolidens tredje kvartal präglades framförallt av förbättrade metallpriser och hög produktion inom Gruvor. Försäljningsintäkterna uppgick under perioden till 9 733 (9 764) MSEK och rörelseresultatet exkl. omvärdering av processlager förbättrades till 1 318 (1 055) MSEK. Fritt kassaflöde påverkades negativt av högre lager och uppgick till 91 (953) MSEK.

– Högre zinkpriser tillsammans med hög produktion vid våra gruvor gav det starkaste resultatet sedan samma kvartal 2011. Speciellt glädjande är att gruvorna Tara och Kevitsa har gjort bra resultat samtidigt som Garpenbergs starka utveckling fortsätter. Zinksmältverken har haft vissa produktionsstörningar, men på den positiva sidan finns Oddas expansionsprojekt som ligger före plan, sammanfattar Lennart Evrell, vd och koncernchef för Boliden.

Produktionen var hög inom flertalet gruvor såsom Tara, Kevitsa och Garpenberg. De anrikade volymerna i Bolidenområdet och Kylylahti var höga. Aitik hade något högre produktion än föregående kvartal men hade fortsatt låg tillgänglighet i krossarna. Projektet för att bygga ny krossanläggning går enligt plan.

Till följd av vissa produktionsstörningar sjönk volymen av fria metaller vid smältverken jämfört med motsvarande period föregående år. Vid Odda genomfördes framgångsrik provdrift av expansionsprojektet som ska öka zinkproduktionen från 170 till 200 kton/år och projektet ligger före plan.

Sophie Arnius, Chef Investor Relations
tel: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Klas Nilsson, Director Group Communication
tel: +46 70 453 65 88