Ekonomi- och finansfunktionerna i Boliden samordnas

Ekonomi- och finansfunktionerna i Boliden samordnas Ekonomidirektör Jan Öhman har utsetts till områdeschef i Aitik från och med den 1 januari 2005. Han kommer att ingå i ledningsgruppen för Affärsområde Gruvor. I samband med detta kommer Bolidenkoncernens ekonomi- och finansfunktioner att samordnas under finansdirektör Staffan Bennerdt. Staffan Bennerdt övertar därmed ekonomidirektör Jan Öhmans roll i ekonomifunktionen som ansvarig för koncerncontrolling och koncernredovisning från och med den 1 januari 2005. Sedan tidigare ansvarar Bennerdt för finansieringsfrågor, låneavtal och Treasury. ________________________ För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef, Boliden AB, tel 08-610 1602, 070-555 02 02 Ulf Söderström, Informationsdirektör, Boliden AB, tel 08-610 15 57, 070-618 95 95 Boliden är ett av världens ledande gruv- och smältverksföretag med anläggningar i Sverige, Finland, Norge och Irland. Bolidens huvudprodukter är koppar, zink, bly samt guld och silver. Viktiga verksamheter är också prospektering och metallåtervinning. Bolaget har cirka 4 500 anställda och en omsättning på nära 15 miljarder kronor. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista och på Torontobörsen i Kanada. www.boliden.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/27/20040827BIT21210/wkr0001.pdf

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap www.boliden.com