Med anledning av EU kommissionär Loyola de Palacios uttalanden om Boliden och Sverige vill Boliden framföra följande fakta i frågan: Bolidens spanska dotterbolag Boliden Apirsa har haft ett nära och omfattande samarbete med den spanska central- och regionregeringen kring upprensningsarbetet och övriga åtgärder av miljön sedan dammolyckan 1998 vid den spanska gruvan Los Frailes. Boliden Apirsa nådde i november 2001 en överenskommelse med regionregeringen och arbetarnas fackförbund om den slutliga efterbehandlingen av miljön och avgångsvederlag för arbetarna. Boliden erhöll ett internationellt miljöpris för ett snabbt, skickligt och grundligt återställningsarbete av miljön efter dammolyckan från organisationen International Mine Water Association (IMWA) med representanter från ett 40-tal länder. En spansk rättsprocess och en internationell haverikommission har helt friat Boliden Apirsa från ansvar för dammolyckan. Orsaken till haveriet konstaterades vara design- och konstruktionsfel. Boliden är internationellt känt för att bedriva ett mycket omfattande miljöarbete. En stor del av det miljökunnande som finns inom Bolidenorganisationen efterfrågas och säljs idag globalt till gruv- och smältverksföretag. Om EU-kommissionären Loyola de Palacio är rätt citerad är det en anmärkningsvärd syn på Sverige och Boliden. Boliden kommer att begära en skriftlig förklaring till uttalandet och samtidigt bjuda in kommissionären för en genomgång av det omfattande saneringsarbete som Boliden bedrivit vid Los Frailesgruvan, i Spanien. För ytterligare information kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef, tel 08-610 16 02 eller 070 555 02 02 Ulf Söderström, Informationsdirektör, tel 08-610 15 57 eller 070 618 95 95 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/17/20020817BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/17/20020817BIT00010/wkr0002.pdf

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap www.boliden.com