Monica Quinteiro ny General Manager för Boliden Rönnskär

Monica Quinteiro har utsetts till ny General Manager för Boliden Rönnskär. Monica Quintiero kommer närmast från en tjänst som General Manager på LKAB i Svappavaara och tillträder tjänsten den 21 augusti 2017.

Monica har en Magisterexamen i Geoteknologi från Luleå tekniska universitet samt en Magisterexamen i Mining Engineering från Colorado School of Mines. Hon har över 20 års erfarenhet av verksamhets- och företagsledning på LKAB. Förutom erfarenhet från gruvdrift och förädling har hon även bred erfarenhet inom bl.a. hälsa & säkerhet, teknik/R&D och miljö- och hållbarhetsarbete.

-  Med den långa och breda erfarenhet Monica har inom branschen ser jag med tillit hur vi nu tar nästa steg i Rönnskärs utveckling, säger Kerstin Konradsson, President Boliden Smelters.

I samband med att Monica tillträder sin nya tjänst vid Boliden Rönnskär, övergår nuvarande General Manager Åke Roos till en ny roll som produktchef för biprodukter med tekniskt ansvar för såväl befintliga som utvecklingen av nya biprodukter.

Kerstin Konradsson, President Boliden Smelters, tel: 070-378 77 53
Klas Nilsson, Director Group Communications, tel: 070-453 65 88

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 5 500 medarbetare och en omsättning på 40 miljarder kronor. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.