Bonava säljer 470 hyreslägenheter i Berlin

Bonava säljer ett hyresrättsprojekt i Berlin till bostadsbolaget Indistria Wohnen. Affären omfattar 470 hyreslägenheter och priset uppgår till ca 1 258 MSEK. Projektet beräknas överlämnas till kund och resultatavräknas under andra kvartalet 2021.

- Berlin växer och vi är med och utvecklar prisvärda hem för polisen, läraren och sjuksköterskan m.fl. Dessa lägenheter ligger på en plats som tidigare var ett gammalt industriområde men nu utvecklas till ett grannskap där människor kan leva sina liv, säger Joachim Hallengren, VD och koncernchef för Bonava.

Dessa lägenheter kommer att utgöra en del av grannskapet ”Parkstadt Karlshorst” som när det är färdigt kommer omfatta cirka 1000 nya hem. Av de 470 hyreslägenheterna som utvecklas kommer 252 reserveras för personer med lägre inkomster enligt en i Berlin etablerad modell.

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 000 anställda med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,5 miljarder kronor år 2017. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 december 2018 kl. 17.00 CET.