Valberedningen i Bonava AB föreslår Mikael Norman till ordförande

För tiden intill slutet av nästa årsstämma föreslår valberedningen i Bonava omval av Carl Engström (ledamot sedan 2015), Viveca Ax:son Johnson (ledamot sedan 2015), Åsa Hedenberg (ledamot sedan 2015), Samir Kamal (ledamot sedan 2015), Mikael Norman (ledamot sedan 2017), Frank Roseen (ledamot sedan 2018) och Anna Wallenberg (ledamot sedan 2015).

Valberedningen föreslår att Mikael Norman väljs till styrelsens ordförande.

-  Mikael är en mycket kompetent person och genom att lyfta upp honom till ordförande kan vi knyta honom ännu närmre bolaget vilket vi tror ligger i ägarnas intresse. Mikael har varit en uppskattad styrelseledamot i två år och vi är mycket glada att han nu vill fördjupa sitt engagemang i Bonava ytterligare. Jag har dessutom personligen sett Mikaels kapacitet från tiden på Nobia, säger Tomas Billing, ordförande i valberedningen.

Åsa Hedenberg, Samir Kamal, Mikael Norman, Frank Roseen och Anna Wallenberg anses oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen respektive större aktieägare i bolaget. Carl Engström och Viveca Ax:son Johnson anses oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen, men inte till Bonavas huvudägare Nordstjernan.

Valberedningen föreslår vidare att arvode till styrelsen exklusive ersättning för utskottsarbete, för tiden intill nästa årsstämma, utgår med ett totalt belopp om 2 500 000 kronor, varav 700 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 300 000 kronor till vardera övrig stämmovald ledamot. Valberedningens förslag innebär en höjning av det totala arvodet till styrelsen med 160 000 kronor, varav 70 000 kronor till styrelsens ordförande och 15 000 kronor till varje övrig stämmovald ledamot. Ersättning för utskottsarbete föreslås vara oförändrat med 150 000 kronor till ordförande i revisionsutskottet och 75 000 kronor till varje övrig ledamot i revisionsutskottet.

Valberedningen består av Tomas Billing (valberedningens ordförande, Nordstjernan AB), Tomas Risbecker (AMF – Försäkring och Fonder), Mats Gustafsson (Lannebo Fonder), samt Carl Engström som adjungerad ledamot av valberedningen i egenskap av styrelsens ordförande.

Valberedningens kompletta förslag presenteras i kallelsen till årsstämman.

Årsstämma i Bonava AB (publ) kommer att äga rum kl. 15.00 den 10 april 2019 på Bonnier Conference Center i Stockholm.

Tomas Billing, valberedningens ordförande

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa. Bonava har skapat hem och grannskap sedan 1930-talet. Bonava har 2 000 anställda med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland och en omsättning på 14,5 miljarder kronor år 2017. Bonava är noterat på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Bonava AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 december 2018 kl. 13.00 CET.