BONESUPPORT presenterar tillsammans med Lunds Universitet  på årets Orthopaedic Research Society möte 2019

Lund, Sverige, 08.00 CET, 1 februari 2019 – BONESUPPORT™, ett ledande företag verksamt inom ortobiologi för behandling av hålrum i ben, meddelar att två muntliga samt tre poster presentationer hålls på årets Orthopaedic Research Society (ORS) möte 2019. Mötet hålls den 2 – 5 februari på Austin Convention i Austin, Texas och är det främsta globala mötet för högkvalitativ och innovativ ortopedisk forskning.

Forskningen som presenteras i USA har genomförts av Lunds Universitet och BONESUPPORT™. Professor Lars Lidgren på Lunds Universitet kommenterade: ”Vi kompletterar de data som presenteras av BONESUPPORT om frisättningen av antibiotika, Gentamicin och Vancomycin, från CERAMENT® med nya viktiga fynd. Våra studier som genomförts i internationellt samarbete, tar upp fördelarna med att använda en effektiv bärarplattform. Vi visar att en bärare som ger kontrollerad lokal frisättning av aktiva läkemedel förbättrar benläkning och implantatförankring”.

BONESUPPORT CMO Dr. Michael Diefenbeck kommenterade: “Studierna som presenteras från Lunds Universitet, i internationellt samarbete, bekräftar betydelsen av vår pipeline. De läkemedelsfrisättande egenskaperna hos CERAMENT möter globala ouppfyllda behov för både läkning av frakturer och att förebygga infektion. Arbetena som redovisas på ORS nästa vecka visar på CERAMENTs unika förmåga att frisätta olika aktiva läkemedel”.

Information om presentationerna:

Muntliga presentationer:

Deepak Bushan Raina [1], Irfan Qayoom[2], David Larsson[1,3] Ming Hao Zheng[4], Ashok Kumar[2], Hanna Isaksson[1,5], Lars Lidgren[1], Magnus Tägil[1]
Guided Tissue Engineering of the Cortical and Cancellous Bone
[
1] Orthopedics, Lund University, Sweden
[2]Department of Biological Sciences and Bioengineering, Indian Institute of Technology Kanpur, Kanpur, UP, India
[3]Medical Faculty, Umeå University, Sweden
[4]Health and Medical Sciences, University of Western Australia, Australia
[5]Biomedical Engineering, Lund University, Sweden

e-Poster med muntlig presentation:

Deepak Bushan Raina[1], David Larsson[1,2], Erdem Aras Sezgin[1], Hanna Isaksson[1,3], Magnus Tägil[1], Lars Lidgren[1]
Biomodulated Implant Increases Bone Formation and Integration
[1]Orthopedics, Lund University, Sweden
[2]Medical Faculty, Umeå University, Sweden
[3]Biomedical Engineering, Lund University, Sweden

Poster presentationer:

Irfan Qayoom[1], Deepak Bushan Raina[2], Prem Anand Murugan[1], Magnus Tägil[2], Matheshwaran Saravanan[1], Lars Lidgren[2], Ashok Kumar[1]
Local drug delivery in bone tuberculosis using an injectable biphasic calcium sulphate hydroxyapatite bone cement as a carrier
[1]Department of Biological Sciences and Bioengineering, Indian Institute of Technology Kanpur, Kanpur, UP, India
[2]Department of Orthopedics, Medical Faculty, Clinical Sciences Lund, Lund University.

Christina Perdikouri, Eva Lidén, Michael Diefenbeck
Local Antibiotic Use: An in vitro and in vivo investigation of an injectable Calcium Sulfate/Calcium Phosphate Bone Graft Substitute loaded with Gentamicin or Vancomycin
BONESUPPORT AB, Lund, Sweden

Joeri Kok[1], Aurimas Širka[2], Lorenzo Grassi[1], Deepak Bushan Raina[1], Šarūnas Tarasevičius[2], Magnus Tägil[1], Lars Lidgren[1], Hanna Isaksson[1]
Fracture strength of the proximal femur injected with a Calcium Sulfate/Hydroxyapatite bone substitute
[1]Lund University, Lund, Sweden
[2]Lithuanian University of Health Sciences, Kaunas, Lithuania

BONESUPPORT (Nasdaq Stockholm: BONEX) utvecklar och kommersialiserar innovativa injicerbara biokeramiska bengraftsubstitut som ombildas till patientens eget ben och har förmåga att frisätta läkemedel. BONESUPPORTs bengraftsubstitut är baserade på den patentskyddade teknologiplattformen CERAMENT. Bolaget genomför en rad kliniska studier för att visa kliniska och hälsoekonomiska fördelar med sina produkter och planerar att skicka in en premarket approval-ansökan för CERAMENT G till FDA (USA) år 2020. Bolaget är baserat i Lund, Sverige, och omsatte 2017 totalt 129 miljoner kronor. Besök gärna www.bonesupport.com för mer information.

BONESUPPORT och CERAMENT är registrerade varumärken.

+46(0) 46 286 53 70

Denna information är sådan information som BONESUPPORT HOLDING AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2019 kl. 08.00 CET.